مراقبت های قبل و بعد عصب کشی دندان

مراقبت های عصب کشی

یکی از رایج ترین درمان ها در زمینه دندان  درد و حوزه دندان پزشکی انجام عصب کشی دندان است. این درمان در حساس ترین ناحیه یعنی ریشه دندان ها انجام می شود. از همین جهت این درمان نیاز به مراقبت های زیادی دارد و باید با دقت این نکات رعایت شوند. در این مقاله به بررسی کامل مراقبت های قبل و بعد عصب کشی دندان می پردازیم.

بدن بیمار پس از انجام عصب کشی از نظر جسمی در سلامت کامل خواهد بود اما باید بدانید که بدن در موقعیت خاص قرار دارد زیرا در حال طی کردن یک دوره بهبودی می باشد. اگر از مراقبت های بعد از عصب کشی اطلاع داشته باشید این موضوع کمک می کند بهتر از این دوره نقاهت عبور کنید و نتیجه بهتری را از این درمان دریافت کنید تا حس خوبی بعد از عصب کشی دندان را تجربه کنید.

شرایط دهان و دندان بعد از عصب کشی

پس از این که اثر داروی بی حسی از بین برود متوجه وجود درد های خفیفی در ناحیه دندان عصب کشی شده می شوید که این موضوع ناشی از فرایند عصب کشی و باز بودن دهان برای مدت زمان طولانی است. دندان پزشک متخصص دارو هایی برای شما تجویز می کند که این دارو ها را باید با دقت و به صورت کامل مورد استفاده قرار دهید.

بیشتر بخوانید » عصب کشی دندان چیست ؟

علاوه بر درد های خفیف ممکن است حس کنید چیزی در محل عصب کشی باقی مانده است و همین امر موجب می شود گاها ناخواسته به آن زبان بزنید. در این درمان این فرایند طبیعی بوده و به مرور زمان از بین میرود و برطرف می شود. اگر پس از گذشت چند روز حس درد کاهش نیافت و یا حس درد بیشتر شد باید هر چه سریع تر به دندان پزشک خود مراجعه نمایید.

نکات مراقبتی بعد از عصب کشی دندان

رعایت کردن این نکات موجب این می شود که بیمار راحت تر دوره نقاهت را طی کند و همچنین درمان بهترین نتیجه را داشته باشد. از مهم ترین نکات مراقبتی که پزشکان ان ها را توصیه می کنند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف نکردن مواد غذایی جویدنی و اشامیدنی در زمان بی حسی، در این زمان امکان گاز گرفتن کناره های دهان یا زبان وجود دارد از همین جهت بیمار را از خوردن و آشامیدن منع می کنند.
  • استفاده از نخ دندان از مهم ترین مواردی است که پزشک به آن اشاره خواهد کرد. در برخی موارد عصب کشی همراه با پانسمان است که در این موارد با محدودیت هایی همراه هستیم.
  • استفاده از مسواک به صورت مرتب پس از هر وعده غذایی همانند نخ دندان بسیار با اهمیت است و باید به صورت مرتب انجام شود. همان طور که برای استفاده از نخ دندان به آن اشاره کردیم در عصب کشی دندان همراه با پانسمان با محدودیت همراه هستیم.
  • در صورتی که عصب کشی شما با پانسمان همراه بود برای از بین رفتن بخشی از آن نگران نباشید و در صورتی که پانسمانتان از محلش خارج شود نیاز است به دندان پزشک خود مراجعه نمایید.
  • عدم استفاده از خوراکی و مواد غذایی سفت پیش از ترمیم دندان، عموما بین عصب کشی و ترمیم کامل دندان فاصله زمانی وجود دارد که پیش از تکمیل درمان و ترمیم دندان باید مراقب باشید از مواد غذایی سفت استفاده نکنید.
  • در اولین روز پس از عصب کشی دندان بهتر است به صورت نیم خیز استراحت کنید تا فشار خون در سر و گردن کم تر باشد.

برای انجام عصب کشی چه مدت  زمانی بی حس خواهید بود؟

لب ها، دندان ها و گونه ها ممکن است برای چند ساعت پس از درمان بی حس باشند. برای جلوگیری از اسیب دیدن ناحیه جراحی باید از خوردن، جویدن و نوشیدن نوشیدنی های بسیار گرم خود داری کنید تا زمانی که اثر داروی بی حسی به طور کامل از بین برود. در زمان بی حسی ممکن است لب و دهان خود را گاز بگیرید و یا بسوزانید و از همین جهت باید این نکات را رعایت کنید تا اثر داروی بی حسی از بین برود.

آیا درد لثه طبیعی است؟

درمان دندان پزشک و استفاده از کش لاستیکی می تواند موجب تحریک لثه بشود. در صورتی که دهان خود را با آب نمک گرم بشویید موجب کاهش ناراحتی شما می شود. ممکن است در نواحی که تزریق انجام شده است چند روز احساس درد داشته باشید. دارو های مسکن که بدون نسخه نیز میتوان آن ها را تهیه کرد می تواند به کاهش حساسیت کمک کند.

آیا دندان بعد از درمان باز خواهد بود؟

پس  از درمان عصب کشی جای خالی دندان را با روکش موقت پر می کنند و برای جایگزین کردن روکش دائم به جای روکش موقت باید 2 هفته پس از درمان به دندان پزشک مراجعه نمایید.

چه مدت پس از عصب کشی میتوان خورد و آشامید؟

عموما دندانپزشکان توصیه می کنند برای مدت 30 الی 40 دقیقه پس از عصب کشی از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید. رعایت  این امر کمک می کند مواد ناحیه پر شده سفت و محکم تر شود.

چه مدت پس از عصب کشی میتوان خورد و آشامید؟
چه مدت پس از عصب کشی میتوان خورد و آشامید؟

آیا خوردن مواد غذایی با دندان تحت عصب کشی مشکلی ندارد؟

برای جویدن مواد غذایی بهتر است با ناحیه خلاف آن بخشی که درمان شده است غذا بخورید زیرا پر کردگی موقت دندان ها از بروز عفونت و یا شکستگی مجدد محافظت نمی کند.

آیا پس از عصب کشی به درمان دیگری نیاز است؟

پس از این که عصب کشی دندان را انجام دادید نیاز است تا ترمیم دائمی صورت گیرد. محل قرار گیری دندان ها تعیین کننده نوع درمان مورد نیاز است.

بیشتر دندان هایی که عصب کشی می شوند نیاز مند روکش هستند و باید بدانید که مواردی استثنائی وجود دارند که در این صورت فقط یک پر کننده برای درمان کافی است. از ترمیم دائمی برای جلوگیری از شکستگی و پوسیده شدن مجدد دندان ها پس از عصب کشی استفاده می شود.

مدیریت شکستگی ریشه دندان چگونه است؟

باید بگوییم برای مواردی که شکستگی دندان به ریشه دندان رسیده است متاسفانه هنوز هیچ نوع چسبی برای ترمیم ریشه شکسته و ترمیم طولانی مدت آن تولید و تهیه نشده است.

شکستگی همچنان گسترش میابد و حتی اگر دندان را عصب کشی کنید به باکتری ها اجازه می دهد که وارد کانال دندان شود و موجب بروز عفونت مجدد بشود. در این وضعیت شکستگی بهتر است دندان شکسته و ریشه را خارج کرده و آن را با چیزی مانند بریج یا کاشت تک دندان جایگزین کنید.

بعد از عصب کشی چه چیز هایی بخوریم؟

به طور کلی باید بگوییم که پزشکان توصیه می کنند روز های ابتدایی پس از عصب کشی دندان از مواد غذایی نرم استفاده کنید که نیاز به جویدن کمتری را دارد.

بعد از عصب کشی چه چیز هایی بخوریم؟
بعد از عصب کشی چه چیز هایی بخوریم؟

در مطلب زیر لیستی از مواد غذایی که مصرف آن ها خوب و مفید است برایتان آورده ایم:

سوپ پوره شده، پاستا، بلغور جو دوسر، حریره جو، فرنی و حلیم، برای دریافت پروتئین لازم می توان غذاهایی مانند تخم مرغ، مرغ یا تن ماهی، حمص یا توفو، کره بادام زمینی، نخود، لوبیا و عدس مصرف کرد. همین طور می توان از لبنیات مثل ماست یا پنیر نرم استفاده کرد. میوه و سبزیجاتی مانند موز، انبه، گلابی رسیده، هلو، پوره سیب زمینی، آووکادو، انواع آب میوه و اسموتی، کدو حلوایی و … مجاز است.

بعد از عصب کشی چه مواد غذایی نباید مصرف شوند؟

برای مصرف مواد غذایی که در مطلب زیر نام می بریم ممنوعیتی وجود ندارد اما بهتر است از مصرف آن ها در ساعات اولیه و روز های ابتدایی پرهیز کنید، این مواد غذایی از قبیل زیر هستند:

غذاهای چسبنده مانند آدامس، کارامل، آب نبات و شکلات زیرا ممکن است موجب آسیب رسیدن به پانسمان شوند.

استفاده از مایعات و نوشیدنی های بسیار سرد و یا بسیار گرم زیرا این مایعات ممکن است موجب بد تر شدن حساسیت دندان ها شود.

مغزیجات، استیک و غذاهای ترد مثل هویج، چیپس، چوب شور و …و هر غذای دیگری که نیاز به جویدن زیادی دارد.

بعد از عصب کشی چه مواد غذایی نباید مصرف شوند؟
بعد از عصب کشی چه مواد غذایی نباید مصرف شوند؟

تا زمانی که ترمیم کامل تاج دندان را انجام دهید یا روکش دائمی را روی آن بچسبانید باز گشت به رژیم غذایی طبیعی خودتان زمان نیاز دارد. اگر یک هفته از پر کردگی و ترمیم دائمی دندان گذشته است و همچنان احساس درد و ناراحتی دارید حتما باید با پزشک خود تماس بگیرید و این موضوع را با آن در میان بگذارید از این جهت که ممکن است نیاز به اصلاح در پرکردگی یا روکش باشد.

آیا پس از عصب کشی میتوان سیگار یا قلیان کشید؟

تاثیرات مضر تنباکو و سیگار بر دهان و دندان و سلامت انسان شناخته شده و واضح است. در ساعات اولیه که عصب کشی دندان انجام داده اید بهتر است از مصرف دخانیات پرهیز کنید اما منعی در مصرف این دخانیات وجود ندارد. همچنین باید بدانید که در زمان درمان و عصب کشی ممکن است لثه به وسیله ابزار درمان و دندان پزشکی آسیب ببیند و در صورت مصرف دخانیات بهبود و ترمیم این موضوع به تاخیر می افتد.

آیا پس از عصب کشی میتوان سیگار یا قلیان کشید؟
آیا پس از عصب کشی میتوان سیگار یا قلیان کشید؟

آیا پس از عصب کشی میتوان از الکل استفاده کرد؟

جدا از این که مصرف نوشیدنی های الکلی به صورت کلی برای سلامت عمومی بدن خوب نیست اما پس از درمان به روش عصب کشی منعی برای مصرف الکل وجود ندارد.

به طور کلی برای اطلاع بهتر از شرایط عصب کشی و رعایت نکات مراقبتی برای بعد و قبل از عصب کشی بهتر است با دندان پزشک خود مشورت داشته باشید تا ایشان بهتر شما را در جریان  روند درمان بگذارد.

فراموش نکنید که بهتر است از روکش دائمی بعد از عصب کشی استفاده کنید تا از پوسیدگی و بروز مجدد عفونت در دندان جلو گیری کنید و بتوانید درمان بهتری را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات کابران

مقالات پربازدید

قیمت ایمپلنت دندان چقدر است ؟

به طور کلی قیمت ایمپلنت دندان در تهران سال 1401 به صورت حدودی 6,000,000 الی 20,000,000 میلیون تومان به ازای هر واحد وابسته به شرایط ، نوع و برند متغیر می باشد.

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان بهترین درمان برای جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده می شود. این درمان دارای بالاترین طول عمر ، استحکام و بیشترین شباهت به دندان طبیعی می باشد. در ایمپلنت دندان پایه از جنس تیتانیوم در درون استخوان فک قرار میگیرد و نقشی شبیه به ریشه دندان را دارا می باشد.

قیمت کامپوزیت دندان چقدر است ؟

قیمت کامپوزیت دندان به ازای هر واحد در حدود 500.000 هزار تومان الی 3.000.000 میلیون تومان می باشد که این هزینه وابسته به برند ، کیفیت و تخصص پزشک متفاوت می باشد.

کامپوزیت دندان چیست ؟

کامپوزیت دندان یک درمان ترمیمی و زیبایی است که برای پر کردن دندان و یا برای تغییر فرم و رنگ دندان استفاده می شود.

قیمت لمینت دندان چقدر است ؟

قیمت لمینت دندان در تهران بستگی به نوع متریال مصرفی، محلی که در آن لمینت دندان انجام می دهید و نیز تعداد لمینت مورد نیاز، از 1.000.000 تا 10.000.000 متغیر میباشد.

لمینت دندان چیست ؟

لمینت دندان پوسته نازک و سفارشی است که دندانپزشکان برای بهبود ظاهر در جلوی دندان ها قرار می دهند. ونیرها می توانند دندان های لکه دار، بریده شده و ناهموار را پنهان کنند.

تماس فوری