عوارض ایمپلنت دندان

بروز عوارض ایمپلنت دندان امری اجتناب ناپذیر است؛ زیرا ایمپلنت یک نوع جراحی تهاجمی می باشد. از آن جا که هر نوع عمل جراحی دارای عوارض و خطراتی است. ایمپلنت دندان نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد. با این حال یک سری دستورالعمل ها و قوانینی وجود دارند که با رعایت آنها می توان تا حد زیادی از بروز عوارض ایمپلنت دندان جلوگیری کرد. علاوه بر آن انجام این عمل توسط یک متخصص ماهر و با تجربه می تواند تا حد زیادی از ایجاد عوارض مربوطه جلوگیری کند.

عوارض ایمپلنت دندان عوارض ایمپلنت دندان

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

عوارض ایمپلنت دندان به ناراحتی ها و مشکلاتی که بعد از انجام ایمپلنت گریبان گیر افراد خواهند شد گفته می شوند.

عوارض ایمپلنت دندان به چند دسته تقسیم می شوند؟

عوارض ایمپلنت دندان به دو دسته عوارض کوتاه مدت و عوارض بلند مدت تقسیم می شوند.

عوارض کوتاه مدت

عوارض ایمپلنت دندان به صورت کوتاه مدت به ناراحتی ها و مشکلاتی که بعد از عمل بروز کرده و اغلب زود گذر می باشند. این نوع عوارض حالاتی هستند که در چند روز اول بعد از انجام ایمپلنت حادث می شوند. مهم ترین این عوارض شامل درد بعد از عمل، ورم، خونریزی، التهاب و کبودی صورت می باشند.

عوارض بلند مدت

این نوع از عوارض ایمپلنت دندان به مشکلاتی اطلاق می شوند که بعد از گذشت مدت زمان نسبتا طولانی بعد از عمل بروز می کنند. معمولا این مشکلات به دلیل عدم رعایت مراقبت ها قبل و بعد از عمل روی خواهند داد. از جمله این عوارض عبارتند از: شکستگی، عفونت، لق شدن ایمپلنت، کنده شدن روکش و مشکلات سینوسی.

پیشگیری عوارض ایمپلنت دندان

پیشگیری عوارض ایمپلنت دندان پیشگیری عوارض ایمپلنت دندان

از جمله مهمترین اقدامات جهت جلوگیری از بروز عوارض ایمپلنت دندان عبارتند از:

عدم استفاده از دخانیات

استفاده از دخانیات و مصرف سیگار مهم ترین عامل ایجاد عوارض ایمپلنت دندان است. سیگار به دلیل دارا بودن ماده نیکوتین سبب خونریزی، عفونت، لق شدن ایمپلنت تغییر رنگ دندان ها و کنده شدن روکش آن ها می شود. از این رو عدم مصرف دخانیات بخصوص سیگار تا حد زیادی از بروز این عوارض جلوگیری خواهد کرد.

انتخاب یک پزشک متخصص و با تجربه

مهارت و دانش پزشک در انتخاب و نحوه اجرای ایمپلنت یکی از راه های مهم جهت جلوگیری از بروز عوارض ایمپلنت دندان است. انتخاب پزشک متخصصی که دارای مدرک و گواهی تخصص و فوق تخصص در زمینه انجام ایمپلنت است. همچنین بارها و بارها این عمل را انجام داده باشد به طور حتم تا حد زیادی از بروز عوارض مربوطه جلوگیری می کند. پزشکان متخصص و باتجربه بهترین گزینه برای انجام این عمل می باشند؛ زیرا با تکنیک ها و انواع ایمپلنت آشنایی کافی دارند. از این رو بهترین نوع را با توجه به شرایط بیمار انتخاب می کنند.

استفاده از یک ایمپلنت با کیفیت

یکی دیگر از راه های جلوگیری از بروز عوارض ایمپلنت دندان انتخاب بهترین و با کیفیت ترین نوع ایمپلنت است. ایمپلنت ها در انواع متنوعی موجود می باشند که با توجه به صلاحدید پزشک می توان از با کیفیت ترین و مناسب ترین نوع برای انجام کاشت دندان استفاده کرد.

رعایت نکات مراقبتی قبل و بعد از ایمپلنت

رعایت نکات و موارد مراقبتی مهمترین و بنیادی ترین راه برای جلوگیری از ایجاد عوارض ایمپلنت دندان می باشد. نکات مراقبتی شامل موارد پیش از عمل و بعد از عمل می باشند که هر کدام به نوبه خود از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در صورت رعایت این موارد از ایجاد عوارض کوتاه مدت و بلند مدت بعد از عمل جلوگیری می شود.

پیشنهاد می شود مقاله مراقبت های ایمپلنت ما را مطالعه فرمایید. 

مراقبت های ایمپلنت دندان

۵: روراست بودن با پزشک، روراست بودن با پزشک و جواب دادن به سوالات او در کمال روراستی باعث می شود. پزشک متخصص بهترین تصمیم را درباره انجام عمل ایمپلنت اتخاذ نماید. از این رو در آینده تا حد زیادی از بروز عوارض ایمپلنت دندان جلوگیری خواهد شد.

عوارض انجام ایمپلنت دندان توسط افراد غیر متخصص

عوارض ایمپلنت دندان به دلایل متعددی ایجاد می شوند. یکی از مهم ترین این دلایل انجام عمل توسط افراد غیر متخصص می باشد. عوارض ایجاد شده به این دلیل عبارتند از:

  • ایجاد مشکلات سینوسی
  • آسیب وارد آمدن به اعصاب فک
  • شل و لق شدن و در نهایت کنده شدن ایمپلنت
  • آسیب وارد آمدن به استخوان فک

اقدامات مهم در صورت بروز عوارض کاشت دندان

بهترین و موثرترین اقدام در زمان مشاهده عوارض ایمپلنت دندان مراجعه به پزشک می باشد. تا هنگام ملاقات با دندان پزشک بهتر است از جویدن مواد غذایی با ایمپلنت لق شده به طور جدی خود داری کرد. همچنین در صورت افتادن ایمپلنت قطعه کنده شده را دور نیندازید.

بلکه آن را تا زمان مراجعه به پزشک نگه دارید. اگر دچار درد غیر قابل تحمل در قسمت دندان و فک شده اید. حتما از یک مسکن قوی استفاده کنید. همچنین در صورت بروز خونریزی خفیف می توانید از یک گاز استریل جهت بند آوردن خون استفاده کنید.

لازم به ذکر است که در صورت ایجاد خونریزی شدید باید سریعا خود را به پزشک رسانده تا اقدامات موثری برای شما انجام دهند.

از دیگر اقدامات مهم در صورت مشاهده عوارض ایمپلنت دندان استفاده از کمپرس یخ و غرغره کردن آب نمک در زمان مشاهده ورم است. این عمل تا حد زیادی به رفع این مشکل کمک می کند.

چگونه از بروز عوارض ایمپلنت دندان جلوگیری کنیم؟

بهترین راه ها برای جلوگیری از ایجاد عوارض ایمپلنت دندان شامل موارد ذیل می باشند:

  • لازم است بیمار در موعد مقرر و در زمان های تعیین شده به پزشک مراجعه کند.
  • نکات مراقبتی قبل و بعد از عمل را جدی بگیرد.
  • در صورت مصرف سیگار و مشروبات الکلی از خوردن آن ها حداقل تا ۳ ماه بعد از انجام کاشت پرهیز شود.
  • برای تقویت و استحکام هر چه بیشتر استخوان فک از یک رژیم غذایی غنی و سرشار از کلسیم استفاده شود.
  • رعایت نکات بهداشتی در خصوص دهان و دندان.
  • ترک نمودن عادت دندان قروچه و در صورت عدم توانایی ترک مراجعه به پزشک الزامی است. در این حالت پزشک راه حل مناسبی جهت جلوگیری از این عادت را پیش پای بیمار می گذارد.

رایج ترین عوارض ایمپلنت دندان

از جمله رایج ترین و شایع ترین عوارض ایمپلنت دندان عبارتند از:

ایجاد درد بعد از عمل

عمل ایمپلنت یک عمل تهاجمی است؛ بنابراین وجود درد حین و بعد از انجام آن امری طبیعی و عادی می باشد. احساس درد ممکن است بنا به دلایل متعدد کم و یا زیاد باشد. از این رو برای کاهش آن می توان از انواع مسکن های قوی و عادی استفاده کرد.

خونریزی محل زخم

هر برشی که در هر نقطه از بدن ایجاد شود قطعا همراه با خونریزی می باشد. خونریزی خفیف در روزهای اولیه امری طبیعی است. در صورت سدید شدن آن باید به پزشک مراجعه شود.

ایجاد حساسیت

این حالت ممکن است به دلیل مصرف برخی داروها در افراد مشاهده شود. از این رو بهتر است پیش از هر اقدامی در صورت داشتن حساسیت به داروی خاصی آن را به اطلاع پزشک مربوطه رساند.

ایجاد ورم در لثه ها و ناحیه صورت

به دلیل وارد آوردن فشار مضاعف به لثه ها در حین انجام پروسه عمل این قسمت و ناحیه صورت از دچار ورم می شوند. این عارضه در صورت رعایت نکات مراقبتی بعد از عمل اغلب تا یک هفته طول می کشد.

پس زدن ایمپلنت چیست و چه دلایلی دارد؟

پس زدن یکی دیگر از عوارض ایمپلنت دندان است. پس زدن به معنی عدم تحمل استخوان و بافت فک برای قرار گیری ایمپلنت بر روی آنها می باشد. پس زدن بنا به دلایل خاصی ایجاد می شود. همچنین علائم پس زدن ایمپلنت به دو صورت دراز مدت و کوتاه مدت بروز می کنند.

دلایل پس زدن کوتاه مدت ایمپلنت

مصرف برخی داروها، سلامتی ضعیف، تامین خون ضعیف، بیماری های خود ایمنی از جمله مهمترین دلایل پس زدن ایمپلنت در کوتاه مدت می باشند.

برخی بیماری های خود ایمنی

پس زدن دندان های کاشته شده جزء عوارض ایمپلنت دندان در کوتاه مدت می باشد. این عارضه ممکن است به دلیل برخی از بیماری های خود ایمنی ایجاد شود. از جمله بیماری های خود ایمنی که سبب بروز عارضه پس زدن ایمپلنت می شوند عبارتند از:

  • دیابت نوع ۱
  • بیماری سلیاک
  • روماتیسم مفصلی
  • بیماری اسکلروز
  • بیماری لوپوس

پس زدن کاشت دندان در دراز مدت

پس زدن دندان های کاشته شده از دیگر عوارض ایمپلنت دندان می باشند. اگر عوارض عمل بعد از گذشت تقریبا ۱۰ سال از زمان انجام آن بروز کنند. آن ها را در اصطلاح پس زدن دراز مدت می نامند. دلایل پس زدن ایمپلنت در دراز مدت عبارتند از:

  • مهندسی ضعیف ایمپلنت یا انجام نادرست و غیر اصولی آن توسط پزشک
  • دندان قروچه کردن
  • مصرف بالای دخانیات
  • عدم توجه به بهداشت دهان و دندان
  • تحلیل رفتن استخوان فک
  • تحلیل رفتن بافت دهانی و لثه ها
  • تشعشعات گرون و سر
  • ایجاد عفونت

سخن آخر

عوارض ایمپلنت دندان و بروز آن ها در افراد مختلف متفاوت هستند. برخی از این عوارض عادی و برخی دیگر غیر عادی می باشند. همچنین بعضی از آنها اجتناب ناپذیر و بعضی دیگر قابل پیشگیری هستند. در هر صورت این عمل با عوارض متعددی همراه است. در کنار تمام ناراحتی ها و مشکلات ناشی از انجام این عمل نکات دستوری و مراقبتی نیز وجود دارند. در صورت رعایت آنها می توان از داشتن دندان های زیبا و با کیفیت نهایت لذت و استفاده را برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات کابران

مقالات پربازدید

قیمت ایمپلنت دندان چقدر است ؟

به طور کلی قیمت ایمپلنت دندان در تهران سال 1401 به صورت حدودی 6,000,000 الی 20,000,000 میلیون تومان به ازای هر واحد وابسته به شرایط ، نوع و برند متغیر می باشد.

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان بهترین درمان برای جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده می شود. این درمان دارای بالاترین طول عمر ، استحکام و بیشترین شباهت به دندان طبیعی می باشد. در ایمپلنت دندان پایه از جنس تیتانیوم در درون استخوان فک قرار میگیرد و نقشی شبیه به ریشه دندان را دارا می باشد.

قیمت کامپوزیت دندان چقدر است ؟

قیمت کامپوزیت دندان به ازای هر واحد در حدود 500.000 هزار تومان الی 3.000.000 میلیون تومان می باشد که این هزینه وابسته به برند ، کیفیت و تخصص پزشک متفاوت می باشد.

کامپوزیت دندان چیست ؟

کامپوزیت دندان یک درمان ترمیمی و زیبایی است که برای پر کردن دندان و یا برای تغییر فرم و رنگ دندان استفاده می شود.

قیمت لمینت دندان چقدر است ؟

قیمت لمینت دندان در تهران بستگی به نوع متریال مصرفی، محلی که در آن لمینت دندان انجام می دهید و نیز تعداد لمینت مورد نیاز، از 1.000.000 تا 10.000.000 متغیر میباشد.

لمینت دندان چیست ؟

لمینت دندان پوسته نازک و سفارشی است که دندانپزشکان برای بهبود ظاهر در جلوی دندان ها قرار می دهند. ونیرها می توانند دندان های لکه دار، بریده شده و ناهموار را پنهان کنند.

تماس فوری