ایمپلنت و بارداری

ایمپلنت دندان و بارداری

امروزه می توان دندانهای از دست رفته با بالاترین استحکام، زیبایی با کمک ایمپلنت های دندانی درمان کرد و از دادن دندان در دوران بارداری می تواند چالش های زیادی به همراه داشته باشد. اگر در دوران بارداری هستید و قصد می خواهید بدانید ایمپلنت دندان در بارداری امکان پذیر است و آیا عوارض دارد ؟ با ما همراه باشید تا به تمام سوالات مهم پاسخ دهیم.

آیا در بارداری میشود ایمپلنت کرد ؟

به طور کلی پیشنهاد می شود ایمپلنت دندان به علت آنکه نیاز به جراحی و رادیولوژی دارد، تا زمان بعد از زایمان به تعویق بیفتد اما در شرایط بسیار ضروری با مشورت با متخصص زنان و متخصص ایمپلنت می توان در شرایط خاص ایمپلنت در بارداری انجام شود.

ایمپلنت دندان معمولا در سه ماه اول و اخر بارداری به هیچ وجه توصیه نشود و در صورت وجود شرایط ویژه ایمپلنت دندان در سه ماه دوم ایمپلنت تحت نظر و مراقبت های خاص انجام می شود. بی حسی موضعی در سه ماه دوم بارداری برای شما خطری ندارد که البته در نظر داشته باشید که حتما با متخصصین زنان خود نیز در این باره مشورت فرمایید.

بیشتر بخوانید » ایمپلنت دندان چیست ؟

چرا ایمپلنت در دوران بارداری خطرناک است ؟

ایمپلنت دندان به خود خودی خطر جدی برای جنین ندارد اما در برخی شرایط و مراحل مورد نیاز برای ایمپلنت این خطرات را ایجاد کند و به همین علت پیشنهاد می شود ایمپلنت دندان بعد از زایمان انجام شود.

خطرات ایمپلنت دندان در بارداری

برخی از مراحل مورد نیاز در ایمپلنت ممکن است در دروان بارداری خطراتی ایجاد کند که ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

خطرات ایمپلنت دندان در بارداری
خطرات ایمپلنت دندان در بارداری

اشعه ایکس

همانطور که می دانید ایمپلنت دندان در درون استخوان فک قرار می گیرد و متخصص ایمپلنت برای بررسی استخوان ها به عکس ایمپلنت به کمک اشعه ایکس نیاز دارد. اشعه ایکس که برای عکس های ایمپلنت و دندانپزشکی استفاده می شود، به علت آنکه در ناحیه سر است ضرری برای جنین ندارد.

اما اگر اشعه به هر دلیل اشعه ها به جنین بخورند، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود و به عنوان امن ترین راه پیشنهاد می شود از آن دوری کنید.

بیهوشی

ایمپلنت دندان نیاز به یک جراحی ساده دارد و معمولا با بی حسی موضعی انجام می شود اما در برخی شرایط و نظر متخصصین جراحی ایمپلنت با بیهوشی انجام می شود. این بیهوشی که در برخی شرایط نیاز است، در درون حاملگی پیشنهاد نمی شود.

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب در دوران بالا می تواند ریسک را بالا ببرد و فشار خون را افزایش می دهد و تاثیرات منفی بر روی جنین می گذارد. ایمپلنت دندان به علت اینکه نیاز به جراحی و مراحلی که دارد می تواند سطح استرس شما را بالا ببرد و به همین علت تا حد امکان ایمپلنت در دوران بارداری نباید انجام شود. 

کاهش کلسیم مادر

پایه های ایمپلنت دندان در درون استخوان فک قرار داده می شود و در دوره نقاهت ایمپلنت دندان به استخوان فک جوش می خورد. در دروان بارداری نیز جنین برای رشد تقاضای زیادی برای کلسیم دارد و آن را از بدن مادر خود دریافت می کند. به همین علت جوش خوردن پایه ایمپلنت و کلسیم مورد نیاز برای جنین می تواند چالش هایی را در این درمان در بر داشته باشد.

ریسک عفونت

ایمپلنت های دندانی امروزه موفقیتی بالای 97 درصد را دارا می باشند و معمولا هیچ مشکلی ایجاد نمی شود اما در برخی موارد خاص ایمپلنت دندان با شکست مواجه می شود. شکست ایمپلنت علت های متفاوتی دارد که یکی از شایع ترین آنها عفونت ایمپلنت می باشد.

وجود عفونت در لثه و ایمپلنت می تواند مشکلاتی در بارداری به وجود می آورد و یکی از عواملی است که می تواند خطر ایمپلنت را برای بارداری بیشتر کند.

بهترین زمان برای ایمپلنت در بارداری چه زمانی است ؟

بهترین زمان برای انجام ایمپلنت دندان بعد از زایمان است که هر وقت احساس آمادگی کردید، می توانید ایمپلنت دندان خود را انجام دهید و در صورت وجود شرایط ویژه می توان در سه ماه دوم بارداری تحت نظر متخصصین ایمپلنت دندان را انجام دهید.

بهترین زمان برای ایمپلنت در بارداری چه زمانی است ؟
بهترین زمان برای ایمپلنت در بارداری چه زمانی است ؟

در صورتی که در دوران شیردهی هستید، متخصص ایمپلنت بهترین راه حل و دستورالعمل ها را به شما توصیه خواهد کرد و انجام ایمپلنت دندان معمولا در این دوران ممنوعیتی ندارد. اگر چه امکان انتقال و ترشح مواد بیهوشی در شیر مادر وجود دارد اما راهکار هایی برای پیشگیری از این موضوع وجود دارد.

آیا امکان شکست درمان ایمپلنت دندان در دوران بارداری وجود دارد ؟

بله . در این دوران معمولا گردش خون در بدن مادر تغییر پیدا می کند و خونرسانی به محل ایمپلنت به خوبی انجام می شود. همانطور که گفته شد جنین کلسیم زیادی برای رشد نیاز دارد که که ممکن است سبب به وجود آوردن مشکلاتی در جوش خوردن به استخوان بشود. در این دوران هورمون استروژن و پروژسترون تغییر بافت دهان می شود.

نمیدونستم باردارم ایمپلنت کردم

به طور انجام ایمپلنت دندان در سه ماه اول و اخر بارداری خطرات بیشتری دارد و بهتر است در این باره با متخصص زنان خود مشورت فرمایید.

راه حل هایی برای ایمپلنت در دوران بارداری

در صورتی که دندانی که از دست داده اید، به ظاهر شما آسیب می زند پزشک می تواند از پروتز های موقت برای شما استفاده کند تا زمان مناسب زیبایی شما حفظ شود.

همچنین پیشنهاد با مشورت با دندانپزشک و متخصص زنان اهمیت بهداشت دهان و دندان خود را جدی بگیرید تا امکان پوسیدگی دندان در این دوران به حداقل برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات کابران

مقالات پربازدید

قیمت ایمپلنت دندان چقدر است ؟

به طور کلی قیمت ایمپلنت دندان در تهران سال 1401 به صورت حدودی 6,000,000 الی 20,000,000 میلیون تومان به ازای هر واحد وابسته به شرایط ، نوع و برند متغیر می باشد.

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان بهترین درمان برای جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده می شود. این درمان دارای بالاترین طول عمر ، استحکام و بیشترین شباهت به دندان طبیعی می باشد. در ایمپلنت دندان پایه از جنس تیتانیوم در درون استخوان فک قرار میگیرد و نقشی شبیه به ریشه دندان را دارا می باشد.

قیمت کامپوزیت دندان چقدر است ؟

قیمت کامپوزیت دندان به ازای هر واحد در حدود 500.000 هزار تومان الی 3.000.000 میلیون تومان می باشد که این هزینه وابسته به برند ، کیفیت و تخصص پزشک متفاوت می باشد.

کامپوزیت دندان چیست ؟

کامپوزیت دندان یک درمان ترمیمی و زیبایی است که برای پر کردن دندان و یا برای تغییر فرم و رنگ دندان استفاده می شود.

قیمت لمینت دندان چقدر است ؟

قیمت لمینت دندان در تهران بستگی به نوع متریال مصرفی، محلی که در آن لمینت دندان انجام می دهید و نیز تعداد لمینت مورد نیاز، از 1.000.000 تا 10.000.000 متغیر میباشد.

لمینت دندان چیست ؟

لمینت دندان پوسته نازک و سفارشی است که دندانپزشکان برای بهبود ظاهر در جلوی دندان ها قرار می دهند. ونیرها می توانند دندان های لکه دار، بریده شده و ناهموار را پنهان کنند.

تماس فوری