آیا ایمپلنت دندان خراب می شود ؟

آیا ایمپلنت دندان خراب می شود ؟

به کمک ایمپلنت می توانید دندانهای از دست رفته خود را جایگزین کنید و ایمپلنت ها به گونه طراحی شده اند که طول عمر بالایی داشته باشند اما در برخی شرایط ممکن است ایمپلنت های دندانی ناموفق باشند. در این مقاله به پاسخ به سوال آیا ایمپلنت دندان خراب می شوند و  دلایل و نشانه های خراب شدن ایمپلنت دندان میپردازیم.

آیا ایمپلنت دندان خراب می شود ؟

ایمپلنت دندان برای ماندگاری به شرایط نیاز دارند و در صورتی که این شرایط به خوبی فراهم نباشد، ممکن است سبب ایمپلنت دندان ناموفق شود و به اصطلاح ایمپلنت دندان خراب شود. خبر خوب اینکه بیش از 95% درصد ایمپلنت های دندانی امروزه بعد 10 سال هنوز موفقیت آمیز هستند و نیاز به نگرانی ندارد.

پایه های ایمپلنت دندان بسیار مقاوم و مستحکم هستند و در صورتی که مشکل عفونت، عدم استخوان مناسب و کاشت ناصحیح و … می تواند سبب خراب شدن ایمپلنت بشود.

بیشتر بخوانید » آیا ایمپلنت دندان مادام العمر است ؟

البته در برخی شرایط نیز ممکن است تجهیزات ایمپلنت اعم از روکش و اباتمنت با مشکل مواجه شوند که می توان آنها را بدون مشکل تعویض کرد و سبب خراب شدن اصل ایمپلنت نمی شود.

نشانه های خراب شدن ایمپلنت

همانطور که گفته شد ایمپلنت دندان در شرایط خاصی ممکن است که خراب شوند که ادامه برخی از نشانه های خراب شدن ایمپلنت دندان می پردازیم :

  1. درد غیر طبیعی که از بعد 2 الی 4 هفته بعد از جراحی بهبود نداشته است.
  2. نشانه های عفونت و تورم غیر طبیعی لثه
  3. بوی بد در دهان
  4. مشکل در جویدن
  5. پایه ایمپلنت لق یا کاشت شل
نشانه های خراب شدن ایمپلنت دندان
نشانه های خراب شدن ایمپلنت دندان

در صورتی که علائم غیر طبیعی در ایمپلنت خود مشاهده می کنید که احساس می کنید ممکن است ایمپلنت خراب شده باشد، سریعا به متخصص خود اطلاع دهید و به کلینیک مراجعه کنید.

عوامل و دلایل خراب شدن ایمپلنت دندان

دلایل و عوامل مختلفی وجود دارد که ممکن است سبب خراب شدن ایمپلنت بشوند که معمولا تمام این احتمالات باید توسط متخصص ایمپلنت در نظر گرفته شود و روند درمان طوری طراحی شود که از خراب شدن ایمپلنت جلوگیری شود.

عوامل و دلایل خراب شدن ایمپلنت دندان
عوامل و دلایل خراب شدن ایمپلنت دندان

به طور کلی خراب شدن ایمپلنت دندان می تواند به صورت زودرس و دیرس رخ دهد که در ادامه به بررسی عوامل مختلف آن خواهیم پرداخت :

1- عفونت

عفونت می تواند مهم ترین عامل در خراب شدن ایمپلنت دندان نامبرد و معمولا به صورت زودرس رخ میدهد. عفونت ایمپلنت می تواند از جوش خوردن صحیح ایمپلنت دندان به استخوان جلوگیری کند و به علت رخ دادن آن به عوامل مختلفی بستگی دارد.

2- حساسیت به فلز پایه ایمپلنت

این مورد بسیار نادر است اما در برخی افراد ممکن است بروز حساسیت به تیتانیوم دیده شود و نیاز به تعویض ایمپلنت دندان وجود داشته باشد. این عامل را نمیتوان مستقیما سبب خراب شدن ایمپلنت دندان نامید و می توان به جای ایمپلنت تیتانیومی، از ایمپلنت زیرکونیا استفاده کرد. حساسیت به فلز نیز از دسته عوامل زودرس محسوب می شود.

3- برخی بیماری های زمینه ای

به طور کلی برخی از بیماری های زمینه اعم از دیابت، سرطان، پوکی استخوان و … می توانند روند درمان ایمپلنت دندان با مشکل مواجه کنند و سبب خراب شدن ایمپلنت به صورت زودرس شوند. پیشنهاد می شود حتما متخصص ایمپلنت خود را در جریان تمامی دارو های مصرفی، بیماری و سوابق خود قرار دهید.

4- عدم استخوان کافی

ایمپلنت دندان برای جوش خوردن به استخوان سالم نیاز دارد و در صورت که استخوان کافی وجود نداشته باشد، ممکن است سبب خراب شدن ایمپلنت در دراز و کوتاه مدت بشود.

5- عدم مراقبت های صحیح

بعد از جراحی ایمپلنت دندان باید مراقبت های خاصی انجام شود تا از بروز عفونت جلوگیری شود و ایمپلنت بتواند به خوبی به استخوان فک جوش بخورد. به طور مثال سیگار کشیدن، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و مصرف برخی دارو ها می تواند سبب خراب شدن ایمپلنت دندان بشود.

6- فشار زیاد به پایه

شکستن و خراب شدن فیکسچر ایمپلنت بسیار نادر می باشد اما در برخی شرایط رخ می دهد و سبب خراب شدن ایمپلنت دندان می شود.

جلوگیری از خراب شدن ایمپلنت دندان

به طور کلی مراقبت ها و نکات کلیدی زیادی وجود دارد که می تواند طول عمر ایمپلنت دندان شما را حفظ و افزایش دهد و در این قسمت به مراقبت های مهم خواهیم پرداخت و برای کسب اطلاعات کامل برای مراقبت های ایمپلنت می توانید از صفحه زیر دیدن فرمایید.

مراقبت های ایمپلنت

6 راهکار برای جلوگیری از خراب شدن ایمپلنت

  1. مراجعه به پیش متخصص ایمپلنت با تجربه و حرفه ای که می تواند با طرح درمان شما را از بسیار از عوارض رها سازد.
  2. در جریان قرار دادن پزشک درباره تمامی بیماری، داروی مصرفی و سوابق خود
  3. رعایت کامل مراقبت های بعد از جراحی و عدم مصرف دخانیات
  4. رعایت بهداشت دهان، دندان و استفاده از دهان شویه
  5. استفاده از برند های با کیفیت و معتبر
  6. مراجعه منظم برای چکاپ های دندانپزشکی

منابع : pre-implant ، dental-implant-failure

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات کابران

مقالات پربازدید

قیمت ایمپلنت دندان چقدر است ؟

به طور کلی قیمت ایمپلنت دندان در تهران سال 1401 به صورت حدودی 6,000,000 الی 20,000,000 میلیون تومان به ازای هر واحد وابسته به شرایط ، نوع و برند متغیر می باشد.

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان بهترین درمان برای جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده می شود. این درمان دارای بالاترین طول عمر ، استحکام و بیشترین شباهت به دندان طبیعی می باشد. در ایمپلنت دندان پایه از جنس تیتانیوم در درون استخوان فک قرار میگیرد و نقشی شبیه به ریشه دندان را دارا می باشد.

قیمت کامپوزیت دندان چقدر است ؟

قیمت کامپوزیت دندان به ازای هر واحد در حدود 500.000 هزار تومان الی 3.000.000 میلیون تومان می باشد که این هزینه وابسته به برند ، کیفیت و تخصص پزشک متفاوت می باشد.

کامپوزیت دندان چیست ؟

کامپوزیت دندان یک درمان ترمیمی و زیبایی است که برای پر کردن دندان و یا برای تغییر فرم و رنگ دندان استفاده می شود.

قیمت لمینت دندان چقدر است ؟

قیمت لمینت دندان در تهران بستگی به نوع متریال مصرفی، محلی که در آن لمینت دندان انجام می دهید و نیز تعداد لمینت مورد نیاز، از 1.000.000 تا 10.000.000 متغیر میباشد.

لمینت دندان چیست ؟

لمینت دندان پوسته نازک و سفارشی است که دندانپزشکان برای بهبود ظاهر در جلوی دندان ها قرار می دهند. ونیرها می توانند دندان های لکه دار، بریده شده و ناهموار را پنهان کنند.

تماس فوری