ارتودنسی بزرگسالان

ارتودنسی بزرگسالان، ممکن است با این کلمه کمی ناآشنا باشید و اغلب تصور کرده باشید از ارتودنسی برای کودکان فقط استفاده خواهد شد. اما باید بدانید برای درمان ناهنجاری های دندانی می توانید از ارتودنسی در سنین بالا نیز استفاده کنید. افرادی هستند که از ارتودنسی در سن 30 سالگی یا ارتودنسی در سن 40 سالگی و ارتودنسی در سن پنجاه سالگی استفاده می کنند تا زیبایی را به دندان های خود بازگردانند.

ارتودنسی بزرگسال چیست ؟

در حال حاضر بسیاری از بزرگسالان برای اصلاح طرح لبخند خود کاندیدهای ارتودنسی بزرگسالان شده اند و این روند درمانی از اهمیت بالایی برای آن ها برخوردار گشته است. علت علاقه این افراد این است که با سرمایه گذاری در ایجاد یک لبخند زیبا و اصلاح طرح لبخند خود می توانند منافع خوبی در زندگی شخصی، اجتماعی  و شغلی خود داشته باشند. استفاده از درمان ارتودنسی بزرگسالان دو جنبه بسیار مهم دارد: از یک سمت افراد بزرگسال سن بلوغ را گذارنده و رشد و توسعه فک و استخوان هایشان کامل شده است به همین علت به تنهایی نمیتوان با استفاده از ابزار ارتودنسی درمان آن ها را انجام داد و باید در کنار ارتودنسی خود از درمان های جراحی نیز استفاده کنند.

ارتودنسی بزرگسال ارتودنسی بزرگسال

به صورت مثال ممکن است زمانی از ارتودنسی بزرگسالان نیاز باشد استفاده کرد که فک بالا یا فک پایین در موقعیت مناسب و طبیعی خود قرار نگرفته باشند یعنی جلوتر و یا عقب تر از حد نرمال خود باشند. در این صورت تنها با ارتودنسی نمی توان کاری از پیش برد و باید با استفاده از جراحی فک، فک را به جایگاه اصلی خود بازگرداند سپس اقدام به ارتودنسی نمود. از سمت دیگر متاسفانه شیوع بیماری های پریودنتال (بیماری های لثه ای) در بین افراد بزرگسال بسیار بیشتر از کودکان است. بزرگسالان اغلب نسبت به بیماریهای پریودنتال مستعد تر هستند و باید پیش از انجام ارتودنسی اقدام به رفع و درمان بیماری های پریودنتال خود کنند. زیرا یکی از کلیدی ترین و مهم ترین مواردی که در ارتودنسی بزرگسالان در سن 30 سالگی یا بالاتر سلامت پریودنتال است.

دلیل اینکه تاکید می شود برای ارتودنسی بزرگسالان باید لثه هایی سالم داشت این است که زمان استفاده از ارتودنسی نیروهای تقریبا ملایمی به دندان وارد می شود  تا بتواند با از طریق استخوان اطراف خود حرکت کند. در صورتی که فرد متقاضی دارای بیماری لثه ای فعال باشد و لثه ها از سلامت کافی برخوردار نباشد باعث می شود استخوان فک ضعیف شود و به مرور زمان از بین برود. در بلند مدت این موضوع می تواند بر سلامت دندان ها تاثیر گذار باشد و به مرور دندان ها را ضعیف کند. به همین علت باید قبل از آغاز درمان بیماری های لثه ای درمان شود. در صورتی که می خواهید در طول درمان سلامت پریودنتال حفظ شود باید بهداشت دهان و دندان های خود را به صورت منظم رعایت کنید.

حداکثر سن برای ارتودنسی

حداکثر سن برای ارتودنسی حداکثر سن برای ارتودنسی

به همین علت واقعیت این است که برای رسیدن به زیبایی لبخند و نطم دندان ها حداکثر سن برای ارتودنسی تقریبا محدودیتی ندارد.  در واقع می توان گفت سن مناسب برای ارتودنسی بزرگسالان وجود ندارد و می توانند در هر سنی که هستند از زیبایی و جنبه درمانی ارتودنسی استفاده کنند. البته این در شرایطی مطلوب است که دندان ها، لثه ها، استخوان فک و عوامل موثر دیگر در درمان ارتودنسی از سلامت بالایی برخوردار باشند. ممکن است کمی مراحل ارتودنسی بزرگسالان پیچیده باشد اما می توان نتیجه بسیار خوبی از آن دریافت کرد. پیش از انجام ارتودنسی باید مشکلات دندانی و بیماری های لثه ای توسط یک متخصص ارتودنسی درمان شود تا بتوان نتیجه بسیار مطلوبی دریافت نمود.

مدت زمان ارتودنسی بزرگسال

ارتودنسی در واقع حرکت ارتودنتیک دندان ها است که تقریبا از 6 ماه تا 2 سال ممکن است زمان درمان متفاوت باشد. پس از ارتودنسی نیز باید تا مدتی از نگهدارنده استفاده نمود تا دندان ها به صورت ثابت در جای خود باقی بمانند. مدت زمان ارتودنسی بزرگسالان نیز به میزان مشل دندانی بیمار، میزان سلامت دهان و دندان بیمار در سرعت بخشیدن به روند درمان، سن بیمار و … عوامل مختلف دیگری وابستگی دارد.

هزینه ارتودنسی بزرگسالان

هزینه ارتودنسی بزرگسالان معمولا به عوامل مختلفی بستگی دارد و فقط نمیتوان بر اساس دستگاهی که استفاده شده است قیمت تعیین کرد. عواملی هم چون  بریس هایی که استفاده شده است، روند و روش درمان، دستمزد دندان پزشک، محل انجام ارتودنسی، میزان پیچیدگی کار و تعداد جلسه مراجعه به پزشک می تواند تاثیر بالایی در هزینه  ارتودنسی داشته باشد.

با خواندن مقاله زیر می توانید از هزینه انواع ارتودنسی مطلع شوید.

هزینه ارتودنسی

اهمیت ارتودنسی بزرگسالان

در صورتی که بیماری های دهان و دندان درمان نشود متاسفانه روز به روز آسیب های جبران ناپذیر تری به جای خواهد گذاشت. در صورتی که پزشک متخصص تعیین کند که شما کاندید ارتودنسی دندان هستید باید در اسرع وقت درمان خود را آغاز کنید زیرا پشت گوش انداختن درمان به مرور عوارض و آسیب های خطرناکی برای شما به جا خواهد گذاشت که در این صورت مجبور به پرداخت هزینه بیشتر  و مدت زمان بالاتر برای درمان خواهید شد. مشکلاتی که ممکن است در اثر نادیده گرفتن مشکلات فک و دندان ها به وجود آید عبارتند از:

اهمیت ارتودنسی بزرگسال اهمیت ارتودنسی بزرگسال

  • به وجود آمدن اختلال های مفصل فکی و گیجگاهی
  • بروز درد در ناحیه فک بیمار
  • افزایش دندان قروچه و ساییده شدن دندان ها
  • صدا دادن فک بیمار زمانی که غذا میل می کند و یا در حال صحبت کردن باشد.
  • سر درد های شدید که می تواند منشا آن برای اختلالات فکی باشد.

انواع ارتودنسی بزرگسالان

برای انجام ارتودنس در افراد بزرگسال و اصلاح ناهنجاری های دندان و فک آن ها راه حل های کاملا متفاوتی وجود دارد.روش های مختلف ارتودنسی بزرگسالان عبارتند از براکت های فلزی قدیمی ، براکت های سرامیکی ، ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی و ارتودنسی دیمون. در صورتی که ناهنجاری فک بیمار بسیار خفیف باشد و لثه او از سلامت کافی برخوردار باشد بدون استفاده از عمل جراحی فک می توان با استفاده از ارتودنسی جبرانی یا کاموفلاژ درمان را آغاز نمود. انواع ارتودنسی که برای بیماران مختلف استفاده می گردد عبارتند از:

با خواندن مقاله زیر می توانید با انواع ارتودنسی آشنا شوید.

انواع ارتودنسی دندان

ارتودنسی فلزی

از رایج ترین روش هایی که برای ارتودنسی استفاده می شود استفاده از بریس های فلزی است.

ارتودنسی لینگوال

این نوع بریس که ارتودنسی لینگوال یا زبانی نام دارد پشت دندان ها قرار گرفته می شود تا دندان ها را به مرور زمان و تدریجی حرکت داده و اختلالات نظم آن را از بین ببرد. این بریس کاملا ثابت است و پشت دندان متصل می شود.

ارتودنسی سرامیکی

این ارتودنسی نیز از نوع ثابت استبا این تفاوت که به جای براکت فلزی از براکت های سرامیکی برای انجام آن استفاده می شود. بیمارانی که روی زیبایی دندان ها و چهره خود بسیار حساس هستند و نمیخواهند در چهره آن ها تاثیر گذار باشد از براکت های شفاف و زیبا همرنگ با دندان استفاه می کنند که زیر مجموعه همین نوع ارتودنسی است. افرادی که اقدام به ارتودنسی در سن 30 سالگی، ارتودنسی در سن 40 سالگی و ارتودنسی در سن پنجاه سالگی می کنند اغلب متقاضیان استفاده از این نوع هستند زیرا زیبایی چهره آن ها را تامین می کند.

ارتودنسی نامرئی

در انجام این روند درمانی از پلاک های نامرئی استفاده می شود. پلاک های نامرئی بر روی دندان نصب می شوند و به مروز زمان نظم را به ترتیب دندان ها باز می گردانند.

مزایا ارتودنسی بزرگسال

ارتودنسی به صورت کلی در سنین بالا می تواند مزایای منحصر به فردی به همراه داشته باشد. همانطور که می دانید ارتودنسی محدود به سن خاصی نیست و می توان در سنین مختلف آن را انجام داد. مزیت ارتودنسی در سنین بالا عبارتند از:

مزایا ارتودنسی بزرگسال مزایا ارتودنسی بزرگسال

  • اصلاح طرح لبخند و نظم بخشیدن به ترتیب دندان ها در نتیجه ایجاد لبخندی بسیار زیبا
  • ممکن است بعد از ارتودنسی به دلیل عدم استفاده از پلاک نگهدارنده دندان ها به وضعیت نا مرتب باز گردنداما در افراد بزرگسال این اتفاق کمتر رخ می دهد و ارتودنسی بزرگسالان این بازگشت دندان ها به حالت اولیه را اصلاح می کند.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان ها به خوبی انجام می پذیرد و راحت تر می توانند دندان های خود را تمیز نگهدارند.
  • میزان سایش بیش از حد ناشی ساییدن دندان ها به یک دیگر و دندان قروچه رفتن بسیار کاهش میابد. زیرا می توانند خود را کنتزل کرده و یا از نایت گارد استفاده کنند.
  • جویدن مواد غذایی و راحت تر شدن بایت برای بزرگسالان کمی معقول تر است . در واقع بعد از ارتودنسی دندان ها به خوبی بر روی یک دیگر قرار خواهند گرفت.
  • فاصله هایی که بین دندان ها به دلایل مختلف در سالیان طولانی ایجاد شده است از بین خواهد رفت.
  • مشکلاتی اعم از دندان غائب می تواند برای بزرگسالان با ارتودنسی رفع شود.
  • فک بالا را می توان به منظور اصلاح حالت و یا هم اندازه نبودن دو فک جراحی کرده تا حالت قرار گیری دندان ها بر روی یک دیگر زیباتر شود.

ارتودنسی بزرگسال برای چه کسانی است ؟

افرادی که دارای مشکلات دندان اعم از موارد زیر باشند بهترین گزینه برای ارتودنسی بزرگسالان هستند:

  • اوربایت :  افرادی هستند که دندان های پیشین فک بالایشان خیلی جلوتر از دندان های پایین آن ها قرار دارد.
  • اپن بایت : افرادی که دندان های بالا و دندان های پایین شان به درستی بر روی یک دیگر قرار نمیگیرند و دهان آن ها بسته نمی شود.
  • آندربایت : افرادی که دندان های فک بالایی شان در پشت دندان های فک پایین شان قرار گرفته است.
  • اورجت:  افرادی که دچار مشکلات جلو بودن دندان های فک بالا را  دارند.
  • کراس بایت:  افرادی که دندان های فک بالایی شان به درستی بر روی دندان های فک پایینشان قرار نمیگیرد.

در صورتی که شما هم جزو افرادی هستید که جزو دسته بیماران فوق هستید می توانید با انتخاب متخصصین ارتودنسی ما تجربه داشتن دندان هایی سالم، مرتب و ردیف و در نهایت یک لبخند زیبا را داشته باشید. تنها چیزی ک ممکن است به مرور زمان کمی موجب آزار و اذیت فرد شود درد و ناراحتی است که باید به مرور زمان برای جا به جا کردن دندان های نا مرتب برای سنین بالا بیشتر از سنین پایین تحمل کنند.

عوامل موثر در روند ارتودنسی بزرگسالان

مشکلاتی هستند که در صورتی که بیمار به آن مبتلا باشد به مرور زمان می تواند در روند درمانی ارتودنسی اختلال ایجاد کند.

  • از جمله این بیماری ها می توان به بیماری های شدید دریچه قلب، خونریزی های شدید داخلی، کم خونی شدید افراد، دیابت کنترل نشده و شدید و فشار خون اشاره نمود. در صورتی که مبتلا به بیماری های خاص و این چنینین هستید بهتر است پیش از انجام ارتودنسی با متخصص ارتودنسی و دکتر متخصص بیماری خود گفت و گو کرده و مشکلات را با او درمیان بگذارید.
  • همچنین افرادی هستند که از داروهای براغی درمان آرتروز و پوکی استخوان استفاده می کنند که این داروها نیز می تواند باعث دیر تر و سخت تر حرکت کردن دندان ها بشود.
  • داروهایی هستند که به مرور زمان باعث ایجاد خشکی در ناحیه دهان می شوند و می توانند در روند درمان اختلال ایجاد کنند.
  • استعمال دخانیات اعم از سیگار، قلیان و … این نوع دخانیات دهان را خشک کرده و خشکی دهان زمانی که ایجاد می شود باعث سخت حرکت کردن و درد در ارتودنسی می شود. به مروز خطر پوسیدگی دندانی را افزایش خواهد داد.

اما ممکن است ارتودنسی در سنین بالا موجب به وجود آمدن برخی عوارض نیز بشود که عوارض ارتودنسی در سنین بالا عبارتند از:

  • احتمال ضعیف برگشتن دندان ها به حالت اولیه در صورت عدم پایان رشد استخوان و فک بیمار
  • آسیب به ریشه دندان بیمار
  • آسیب به مینای دندان بیمار با چسباندن براکت
  • تحلیل رفتن ریشه دندان یا کوتاه تر شدن ریشه دندان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات کابران

مقالات پربازدید

قیمت ایمپلنت دندان چقدر است ؟

به طور کلی قیمت ایمپلنت دندان در تهران سال 1401 به صورت حدودی 6,000,000 الی 20,000,000 میلیون تومان به ازای هر واحد وابسته به شرایط ، نوع و برند متغیر می باشد.

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان بهترین درمان برای جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده می شود. این درمان دارای بالاترین طول عمر ، استحکام و بیشترین شباهت به دندان طبیعی می باشد. در ایمپلنت دندان پایه از جنس تیتانیوم در درون استخوان فک قرار میگیرد و نقشی شبیه به ریشه دندان را دارا می باشد.

قیمت کامپوزیت دندان چقدر است ؟

قیمت کامپوزیت دندان به ازای هر واحد در حدود 500.000 هزار تومان الی 3.000.000 میلیون تومان می باشد که این هزینه وابسته به برند ، کیفیت و تخصص پزشک متفاوت می باشد.

کامپوزیت دندان چیست ؟

کامپوزیت دندان یک درمان ترمیمی و زیبایی است که برای پر کردن دندان و یا برای تغییر فرم و رنگ دندان استفاده می شود.

قیمت لمینت دندان چقدر است ؟

قیمت لمینت دندان در تهران بستگی به نوع متریال مصرفی، محلی که در آن لمینت دندان انجام می دهید و نیز تعداد لمینت مورد نیاز، از 1.000.000 تا 10.000.000 متغیر میباشد.

لمینت دندان چیست ؟

لمینت دندان پوسته نازک و سفارشی است که دندانپزشکان برای بهبود ظاهر در جلوی دندان ها قرار می دهند. ونیرها می توانند دندان های لکه دار، بریده شده و ناهموار را پنهان کنند.

تماس فوری