پیوند استخوان برای ایمپلنت

پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک درمان برای بی دندانی است که در آن یک پایه ایمپلنت در درون استخوان قرار داده می شود و به آن جوش می خورد. حال اگر قطر و تراکم این استخوان برای پایه این ایمپلنت کافی نباشد، چه باید کرد ؟ در این مقاله به بررسی پیوند استخوان برای ایمپلنت می پردازیم.

پیوند استخوان برای ایمپلنت چیست ؟

پایه های ایمپلنت برای قرار گیری و جوش خوردن به استخوان سالم و با تراکم کافی نیاز دارند. حال در صورتی که با تشخیص متخصص ایمپلنت این استخوان تراکم و یا قطر کافی نداشته باشد، درمان پیوند استخوان برای ایمپلنت برای وی انجام خواهد شد و باعث داشتن یک پشتیبان محکم برای پایه ایمپلنت می شود.

در این درمان در ناحیه ای که قرار است ایمپلنت انجام شود، مواد پیوند استخوان قرار داده شده و مدت زمانی برای تشکیل استخوان کافی فرصت لازم است.

هزینه پیوند استخوان برای ایمپلنت

هزینه پیوند استخوان برای ایمپلنت وابسته به وسعت و حجم تحلیل استخوان، نوع و کیفیت مواد مورد استفاده در پیوند استخوان و میزان تخصص پزشک دارد و هزینه پیوند استخوان برای ایمپلنت به طور میانگین 2.000.000 الی 20.000.000 تومان می باشد که وابسته تعداد واحد پیوند استخوان متفاوت می باشد.

انواع پودر استخوان برای ایمپلنت

برای انجام پیوند استخوان برای ایمپلنت از پودر های متفاوتی استفاده می شود که وابسته به شرایط فرد و بودجه این نوع انتخاب شود. انواع پودر استخوان برای ایمپلنت دندان شامل :

  1. زنوگرافت
  2. آلو گرافت
  3. اتوگرافت
  4. آلوپلاست
انواع پودر استخوان برای ایمپلنت
انواع پودر استخوان برای ایمپلنت

زنوگرافت

یکی از رایج ترین پودر استخوان ها ، زنو گرافت می باشد. این پودر از استخوان گاو تهیه می شود و به صورت استریل شده فریز می شود. این پودر دارای عوارض بسیار کمی است و امکان انتقال بیماری در این روش بسیار پایین است. از معایب پودر استخوان زنو گرافت این موضوع است که برای پیوند استخوان های وسیع مناسب نیست.

اتوگرافت

در این روش به وسیله یک جراحی مقداری استخوان از ران، ساق، ساعد، زانو و …. برداشته می شود و پودر استخوان از بدن خود فرد ساخته می شود. موفقیت در این روش بسیار بالا می باشد و از معایب آن می توان به نیاز به دو جراحی می باشد.

آلوگرافت

در این مورد پودر استخوان از بدن انسان های فوت شده گرفته می شود و سپس استریل و فریز می شود. در این روش نیازی به جراحی برای برداشتن استخوان از خود فرد نیست و از معایب آن می توان به این مورد اشاره کرد که در برخی موارد امکان انتقال بیماری وجود دارد.

آلو پلاست

این نوع با سایر پودرها متفاوت می باشد و در این روش از مواد سنتزی استفاده می شود و زمانی که سلول ها بدن در کنار این مواد قرار میگیرند، شروع به ساختن استخوان می کنند. این نوع پودر کمترین تهاجم را دارد و انتقال بیماری در این نوع روش بسیار پایین می باشد.

عوارض پیوند استخوان در ایمپلنت

به طور کلی عوارض پیوند استخوان شامل شکست درمان، عفونت و پس زدن پودر پیوند استخوان توسط بدن می باشد اما این عارضه بسیار نادر می باشد و در اکثر موارد موفقیت آمیز است. البته برخی عوارض جزئی بعد از انجام جراحی که شامل تورم، کبودی و خونریزی وجود دارد که طبیعی بوده و پس از دوره نقاهت خود به خود از بین می رود.

نحوه پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

برای شروع مراحل پیوند استخوان در ایمپلنت ابتدا باید عکس ایکس ریز از محل تهیه شود و آن با به پیش یک متخصص ببرید و پس از انجام معاینه روز جراحی با شما تنظیم می شود. در روز جراحی ابتدا یک بی حسی برای شما تزریق می شود تا در طول جراحی هیچگونه دردی را احساس نکنید.

پس از بی حسی پزشک ابتدا لثه شما را برای دسترسی به استخوان برش می دهد و محل را به خوبی ضد عفونی می کند. سپس پودر استخوان ها در محل قرار داده می شود و به کمک یک غشا در آن محل نگه داشته می شود. پس از پایان لثه بخیه زده می شود و باید مراقبت های پیوند استخوان برای ایمپلنت را انجام دهید.

نحوه پیوند استخوان در ایمپلنت دندان
نحوه پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

مراقبتهای بعد از پیوند استخوان در ایمپلنت

بعد از انجام پیوند استخوان برای ایمپلنت مراقبت هایی وجود دارد که به کمک آن می توان درد بعد از جراحی را کاهش داد و از عفونت مواد پودر استخوانی جلوگیری کرد.  مراقبت های بعد از پیوند استخوان در ایمپلنت :

  1. در صورت داشتن درد بعد از جراحی، می توانید از مسکن های بدون نیاز به نسخه استفاده کنید.
  2. در صورتی تجویز آنتی بیوتیک توسط پزشک حتما آنها را استفاده فرمایید.
  3. تمامی دستورالعمل های گفته شده توسط متخصص را مو به مو اجرا کنید.
  4. در 24 ساعت اول از خوردن غذای داغ و سفت پرهیز فرمایید و نوشیدنی های خنک، مقوی و مواد غذایی نرم استفاده کنید.
  5. از مصرف هر گونه دخانیات بعد از جراحی پرهیز فرمایید.
  6. از سرفه و عطسه شدید پرهیز کنید و سعی کنید هیچگونه فشاری بر روی قسمتی که پیوند بر روی آن انجام شده است، وارد نشود.

فیلم پیوند استخوان در ایمپلنت

فیلم پیوند استخوان در ایمپلنت

مزایای پیوند استخوان برای ایمپلنت

مهمترین مزایای پیوند استخوان تقویت بستر استخوان برای قراردادن پایه است. اگر درمان پیوند استخوان برای ایمپلنت وجود نداشت و شما دچار تحلیل استخوان بودید، دیگر نمی توانستید در آن ناحیه ایمپلنت دندان انجام دهید.

معایب پیوند استخوان برای ایمپلنت

به طور کلی معمولا عوارض بعد جراحی اعم از درد، خونریزی و تورم به عنوان معایب پیوند استخوان یاد می شود. اما یکی دیگر از معایب پیوند استخوان برای ایمپلنت امکان عفونت و شکست درمان پیوند استخوان می باشد که این موضوع بسیار نادر است.

پرسش و پاسخ پیوند استخوان برای ایمپلنت

آیا پیوند استخوان برای ایمپلنت درد دارد ؟

در ابتدا باید بگوییم در هنگام جراحی به علت بی حسی دردی احساس نخواهید کرد اما بعد از جراحی وابسته به وسعت پیوند استخوان و تحمل فرد متفاوت می باشد اما درد آن با مسکن ها قابل کنترل است.

پیوند استخوان برای ایمپلنت برای چه کسانی مناسب است ؟

در افرادی که قصد انجام ایمپلنت دندان را دارند و در ناحیه بی دندانی تراکم و قطر استخوانی مناسبی وجود ندارد، پیوند استخوان مناسب می باشد.

پیوند استخوان همزمان با ایمپلنت امکان پذیر است ؟

این موضوع مستقیما به شرایط بستگی دارد و در صورتی که حجم تحلیل استخوان کم باشد، به تشخیص پزشک انجام پیوند استخوان و ایمپلنت همزمان انجام می شود.

مدت زمان حدودی جراحی پیوند استخوان برای چقدر است ؟

مدت زمان جراحی پیوند استخوان به شرایط و وسعت آن بستگی دارد اما به طور میانگین جراحی پیوند استخوان بین 20 الی 1 ساعت به طول می انجامد.

مدت زمان لازم برای جوش خوردن مواد پیوندی به استخوان چقدر است ؟

این موضوع بسته به بدن، وسعت پیوند و نوع مواد دارد اما به طور میانگین در مقیاس های متوسط بین 2 الی 9 ماه زمان لازم است.

پیوند استخوان برای ایمپلنت ضروری است ؟

در صورتی که در ناحیه بی دندانی دچار تحلیل استخوان باشید، انجام پیوند استخوان برای ایمپلنت برای شما ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات کابران

مقالات پربازدید

قیمت ایمپلنت دندان چقدر است ؟

به طور کلی قیمت ایمپلنت دندان در تهران سال 1401 به صورت حدودی 6,000,000 الی 20,000,000 میلیون تومان به ازای هر واحد وابسته به شرایط ، نوع و برند متغیر می باشد.

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان بهترین درمان برای جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده می شود. این درمان دارای بالاترین طول عمر ، استحکام و بیشترین شباهت به دندان طبیعی می باشد. در ایمپلنت دندان پایه از جنس تیتانیوم در درون استخوان فک قرار میگیرد و نقشی شبیه به ریشه دندان را دارا می باشد.

قیمت کامپوزیت دندان چقدر است ؟

قیمت کامپوزیت دندان به ازای هر واحد در حدود 500.000 هزار تومان الی 3.000.000 میلیون تومان می باشد که این هزینه وابسته به برند ، کیفیت و تخصص پزشک متفاوت می باشد.

کامپوزیت دندان چیست ؟

کامپوزیت دندان یک درمان ترمیمی و زیبایی است که برای پر کردن دندان و یا برای تغییر فرم و رنگ دندان استفاده می شود.

قیمت لمینت دندان چقدر است ؟

قیمت لمینت دندان در تهران بستگی به نوع متریال مصرفی، محلی که در آن لمینت دندان انجام می دهید و نیز تعداد لمینت مورد نیاز، از 1.000.000 تا 10.000.000 متغیر میباشد.

لمینت دندان چیست ؟

لمینت دندان پوسته نازک و سفارشی است که دندانپزشکان برای بهبود ظاهر در جلوی دندان ها قرار می دهند. ونیرها می توانند دندان های لکه دار، بریده شده و ناهموار را پنهان کنند.

تماس فوری