مشکلات بعد از ارتودنسی

ارتودنسی

درمان ارتودنسی یک درمانی است که مشکلات و نا هنجاری های فکی را بر طرف می کند ودندان های به هم ریخته و در هم را مرتب می کند. درمان ارتودنسی زیبایی لبخند را بیشتر می کند و اعتماد به نفس را در بیمار بیشتر می کند. درمان ارتودنسی می تواند در تکلم ، تنفس ،و سلامت لثه ها تاثیر بگذارد. بسیاری از مردم و افرادی که این درمان را انجام می دهند به این سوال برایشان پیش می آید که آیا بعد از این درمان مشکلات دندانی و نا هنجاری های آن بر می گردد؟

درمان ارتودنسی برای اکثر افراد موفقیت آمیز بوده و برای موفقیت این درمان نیاز به یک متخصص ارتودنسی می باشد. یک دندان پزشک عمومی توانی انجان درست و دقیق درمان ارتودنسی را ندارد . اگر بیمار رعایت ها لازم را بکند و به دستورات متخصص خود به درستی عمل کند درمان با موفقیت انجم خواهد شد. اگر درمان به درستی و دقت انجام شود درصد بازگشت درمان به صفر می رسد.

چه مشکلاتی بعد از درمان ارتودنسی بر می گردد

ناهنجاری های فکی

در کسانی که در زمان بلوغ و یا زودتر از آن به درمان ها می پردازند امکان برگشت این مشکلات وجود دارد. افرادی که دارای فک جلو آمده هستند احتمال برگشت این ناهنجاری برایشان بیشتر است و این خطر وجود دارد. متخصص ارتودنسی قبل از شروع درمان این موضوع رابا والدین در میان گذاشته و با رضایت آن ها درمان را شروع می کند. متخخصین ارتودنسی از این خطرات احتمالی آگاه می باشند.

دندان های کج

در انواعی از دندان هستند که ممکن است فک دارای فضای کافی برای دندان ها نباشد ولی متخصص ارتودنسی تشخیص می دهد به جای کشیدن دندان با یک برنامه تخصصی ارتودنسی آن ها را کنار هم مرتب می کنند. این درمان دارای این خطر می باشد که دندان ها دوباره دچار کجی شوند. اگر درمان برگشت بخورد ، متخصص ارتودنسی یا درمان هایی مانند جراحی را به بیمار پیشنهاد می دهد یا دندان اضافه را می کشد. هدف اصلی از درمان ارتودنسی علاوه بر جنبه های درمانی ، زیبایی دندان ها و لبخند می باشد و اگر درمان برگشت بخورد متخصص دوباره آن را ترمیم می کند. مشکلات بعد از ارتودنسی ممکن است طی سالیات بعد به صورت بسیار خفیف صورت گیرد و به این صورت نیست که دندان ها به همان به هم ریختگی اول بازگردند.

فضای اضافه در محل دندان کشیده شده

افرادی هستند که فک آن ها دارای فضای کافی نمی باشد و طبق تشخیصات متخصص ارتودنسی دندان آن ها باید کشیده شود. ممکن است که آن فضایی که دندان کشیده شده است پس از گذشت زمان باز شود و فضای خالی آن دیده شود. اختمال وقوع این مشکل بسیار کم می باشد. در این موارد ممکن است بسته به اندازه فضای باز شده ، درمان مجدد انجام شود و یا درمان های جایگزین به بیمار پیشنهاد شود. درمان ارتودنسی یک درمانی است که باعث می شود اجزای مختلف دندان به حالت استاندارد خود باز گردند و این هماهنگی همین اجزا می باشد که به این درمان کمک خواهد کرد اجزایی مانند عضلات صورت ، استخوان فک ، دندان ها و…

اگر بیمار به تمامی دستورات متخصص خود عمل کند و آن ها را به دقت انجام دهد با رعایت بهداشت کامل دندانی می تواند درمانی آسان تر و سریع تر را داشته باشد.

عوارض ارتودنسی

با رعایت نکات زیر می توانید از مشکلات دندانی جلوگیری کنید

  • براکت های متحرک را مرتبا تمیز کرده و آن ها را در جای نرم نکهداری کنید تا با برخورد ضربه نشکند
  • مواد غذایی سفت مانند ته دیگ نخورید و از جویدن ناخن ، مداد و  … جلوگیری کیند تا به دستگاه های ارتودنسی شما آسیب وارد نکند
  • به دستورات متخصص دندان پزشک به صورت کامل عمل کنید
  • رعایت بهداشت دهان و دندان باعث می شود که از دو رنگی در محل پلاکت های ارتودنسی و پوسیدگی و خراب شدن دندان ها جلوگیری شود
  • اگر در اثر براکت ها لثه ها و لب بیمار زخم شدن با متخصص تماس بگیرید
  • در صورتی که درد ارتودنسی بسیار شدید شد حتما به پزشک خود مراجعه کنید

عوامل شکست درمان

خوردن مواد غذایی سفت و سخت باعث می شود که تنظیم براکت ها به هم بخورد. در آورد هسته میوه ها با دندان ، باز کردن گره طناب با دندان و عداتی مانند جویدن ناخن ، ته مداد و خودکار باعث می شود که دستگاه ارتودنسی به درستی کار نکند.  در هنگام مسواک زدن با برخوردن قسمت سفت مسواک به سیم و یا براکت ها باعث می شود که تنظیم دستگاه ارتودنسی به هم بخوردن و باعث بروز مشکل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات کابران

مقالات پربازدید

قیمت ایمپلنت دندان چقدر است ؟

به طور کلی قیمت ایمپلنت دندان در تهران سال 1401 به صورت حدودی 6,000,000 الی 20,000,000 میلیون تومان به ازای هر واحد وابسته به شرایط ، نوع و برند متغیر می باشد.

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان بهترین درمان برای جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده می شود. این درمان دارای بالاترین طول عمر ، استحکام و بیشترین شباهت به دندان طبیعی می باشد. در ایمپلنت دندان پایه از جنس تیتانیوم در درون استخوان فک قرار میگیرد و نقشی شبیه به ریشه دندان را دارا می باشد.

قیمت کامپوزیت دندان چقدر است ؟

قیمت کامپوزیت دندان به ازای هر واحد در حدود 500.000 هزار تومان الی 3.000.000 میلیون تومان می باشد که این هزینه وابسته به برند ، کیفیت و تخصص پزشک متفاوت می باشد.

کامپوزیت دندان چیست ؟

کامپوزیت دندان یک درمان ترمیمی و زیبایی است که برای پر کردن دندان و یا برای تغییر فرم و رنگ دندان استفاده می شود.

قیمت لمینت دندان چقدر است ؟

قیمت لمینت دندان در تهران بستگی به نوع متریال مصرفی، محلی که در آن لمینت دندان انجام می دهید و نیز تعداد لمینت مورد نیاز، از 1.000.000 تا 10.000.000 متغیر میباشد.

لمینت دندان چیست ؟

لمینت دندان پوسته نازک و سفارشی است که دندانپزشکان برای بهبود ظاهر در جلوی دندان ها قرار می دهند. ونیرها می توانند دندان های لکه دار، بریده شده و ناهموار را پنهان کنند.

تماس فوری