تفاوت ایمپلنت زیرکونیا و ایمپلنت تیتانیوم

تفاوت ایمپلنت زیرکونیا و ایمپلنت تیتانیوم

بیماران به شدت زیادی در مورد موادی که قرار است با بدنشان در ارتباط باشد و بر روی سلامتی کلی و ایمنی بدنشان تأثیرگذار خواهد بود ، نگران هستند. زمانی که ایمپلنت دندان را برای درمان انتخاب می کنید ، ایده آل ترین حالت استفاده از موادی با حداقل میزان سموم و حساسیت زایی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین بسیار مهم است که میزان مقاومت ، موفقیت ، کیفیت و سایر مواد ایمپلنت به کار رفته را در فاکتور های طراحی و تولید ایمپلنت در نظر داشت.

در طول سال ها ، در مورد این که جنس مواد به کار رفته باید از چه چیزی باشد که بهتر با بدنمان سازگار باشد صحبت های فراوانی شده است. در کنار تیتانیوم همواره زیرکونیا هم به عنوان یکی از مواد مطرح برای ایمپلنت دندان معرفی می شود. بیماران مرتباً سوال می کنند که کدامیک برای ایمپلنت دندان مناسب تر است و میزان خطا ، محدودیت ها و عدم سازگاری کمتری دارد.

اکنون با هم به مقایسه این دو جنس متفاوت ایمپلنت دندان از جنبه های مختلف می پردازیم:

ایمپلنت زیرکونیا چیست ؟

ایمپلنت های دندان وسایل پزشکی برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند. از سال 1960 ایمپلنت های تیتانیوم جزء مواد استاندارد در زمینه ایمپلنت بوده اند. در طول این سال ها ایمپلنت های تیتانیوم به یکی از موفق ترین وسایل پزشکی با موفقیت های دراز مدت تبدیل شده اند که میزان موفقیتی بین 94 تا 97 درصد داشته اند.

ایمپلنت های زیرکونیا به عنوان یکی از جایگزین های ایمپلنت های تیتانیوم شناخته می شود. آن ها در سال 1987 معرفی شدند اما اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و در حال پیشرفت و توسعه روز افزون در کیفیت و طراحی هستند.

جنس ایمپلنت زیرکونیا از چیست ؟

ایمپلنت زیرکونیا

ایمپلنت های زیرکونیا معمولاً از جنس مواد غیر فلزی به عنوان جایگزین ایمپلنت تیتانیوم استفاده می شود. زیرکونیا ماده ای سرامیک مانند و سفید رنگ است. برای بسیاری از افراد شگفت انگیز است که سرامیک ها شامل هم مواد فلزی و هم غیر فلزی هستند.

زیرکونیا که با نام زیرکونیوم دی اکسید نیز شناخته می شود ، سرامیکی شامل المان های زیرکونیوم و اکسیژن است ( 1 اتم زیرکونیوم و 2 اتم اکسیژن ). زیرکونیوم با عدد اتمی 40 فلزی رسانا به حساب می آید. از این رو ایمپلنت های زیرکونیا شامل اتم های فلزی زیرکونیوم است اما با توجه به ساختار اکسید فلزی که دارد ، به عنوان فلز در نظر گرفته نمی شود. قسمت اکسید ماجرا ساختار ترکیبی ، رفتار و نام آن را به کلی تغییر می دهد.

آیا ایمپلنت زیرکونیا بهتر از ایمپلنت تیتانیوم است ؟

تعیین این مورد دشوار است زیرا به اولویت های فرد بستگی دارد. تیتانیوم به دلیل سابقه بیشتر در علم پزشکی و تحقیقات و مطالعات بیشتری که بر رویش انجام شده است ، برای ایمپلنت دندان بسیار قابل اطمینان و موفقیت آمیز نشان داده است.

از طرف دیگر زیرکونیا نیز به عنوان یک جایگزین مطمئن برای سیستم ایمپلنت تیتانیومی خودی نشان داده است. گزارشات حاکی از آن است که زیرکونیا پاسخگویی بسیار نرم بافتی داشته و هماهنگی بسیار بالا با محیط دارد.

علاوه بر این موارد ، مطالعات نشان داده است که ایمپلنت های تیتانیوم و زیرکونیا میزان استخوان یکسانی برای برقراری پیوند نیاز دارند. این مورد از موارد بسیار مهم در امکان موفقیت و پایداری یک ایمپلنت در داخل دهان است. در ادامه به مزایا و معایب ایمپلنت زیرکونیا می پردازیم :

مزایا ایمپلنت زیرکونیا

ایمپلنت تیتانیوم

1- زیبایی شناسی : به علت رنگ مانند دندان آن ، ایمپلنت زیرکونیا هیچ تیرگی رنگی در لثه شما ایجاد نمی کند. از این رو مزیت بسیار بزرگی در بخش زیبایی شناسی به حساب می آید ، زیرا ایمپلنت های تیتانیوم احتمال وجود ریسک جزئی در مورد تغییر رنگ یافتن بافت لثه را در موقعیت های خاص دارد.

2- حساسیت به تیتانیوم یا فلزات : حساسیت به تیتانیوم یا فلزات دیگری یکی از موارد مهم وجود ریسک این نوع از ایمپلنت ها است. با این وجود میزان این نوع حساسیت در افراد به شدت نادر است. درست است که 89 الی 99 درصد این ایمپلنت ها از تیتانیوم ساخته شده است اما باز هم وجود فلزات دیگر به مقدار بسیار اندک نیز در آن را باید در نظر داشت. میزان خلوص تیتانیوم در هر ایمپلنت بسته به کمپانی و برند سازنده آن می تواند متفاوت باشد. در یک مطالعه انجام شده بر روی 5 ایمپلنت مختلف در کنار تیتانیوم وجود فلزات زیر نیز تأیید شدند : آهن ، منیزیم ، کروم ، قلع ، سرب ، زیرکونیوم ، زینک ، نیکل و چند مورد دیگر. مواد تشکیل دهنده آلیاژ ایمپلنت ها باید بر روی آن ها درج شود که متاسفانه کمتر چنین چیزی را می بینیم.

3- تجمع پلاک های کمتر در اطراف ایمپلنت : برخی از مطالعات نشان داده اند که میزان پلاک های جمع شده در اطراف ایمپلنت های زیرکونیا کمتر می باشد.

4- زیرکونیا مقاومت بالایی دارد.

5- رسانا ضعیف برق و گرما است : نگرانی در مورد گالوانیزه شدن یا اثرات باتری در ایمپلنت زیرکونیا وجود ندارد.

معایب ایمپلنت زیرکونیا

1- محدود بودن انواع اجزا و طراحی ها : ایمپلنت های زیرکونیا هنوز در مراحل ابتدایی چرخه تحول و توسعه شان هستند و خیلی مانند ایمپلنت های تیتانیومی از این منظر پیشرفت نکرده اند. برای موارد خاص که نیاز به نوعی ایمپلنت با طراحی خاص است نمی توان از ایمپلنت های زیرکونیا استفاده کرد. مخصوصاً در هنگام جایگزینی بیش از یک دندان به صورت همزمان.

2- موفقیت در دراز مدت : موفقیت های دراز مدت ایمپلنت زیرکونیا هنوز به صورت کامل تأیید و اثبات نشده است. ایمپلنت تیتانیوم سال های زیادی را پشت سر گذاشته و بهبود و توسعه زیادی داشته که همین امر موجب بالا رفتن درصد موفقیت آن در دراز مدت شده است. اما در مورد ایمپلنت زیرکونیا همچنان مشخص نیست.

3- مقاومت و قدرت : زیرکونیا نسبت به تیتانیوم مقاومت و استقامت کمتری در برابر ضربه دارد.

4- ایمپلنت زیرکونیا با قطر کوچک احتمال شکستن بیشتری دارد : این مدل ایمپلنت ها طی تحقیقات نشان داده شده است که مشکل دارند و در اغلب مواقع دندان پزشک باید قطر آن ها را افزایش دهد تا از مشکل شکستن آن ها جلوگیری شود.

آیا ایمپلنت های زیرکونیا ایمن هستند ؟

همانطور که بالاتر اشاره شد ، زیرکونیا مزایای فراوانی دارند اما به هیچ عنوان بی نقص نیستند و معایبی نیز به همراه دارند. زیرکونیا به عنوان یک جایگزین مناسب برای تیتانیوم شناخته می شود ، اما با این حال همچنان دلایل منطقی زیادی برای انتخاب تیتانیوم وجود دارد. نکته ای که مهم است این است که مزایا ، ریسک و خطرات هر کدام را دریابیم و با دانش نسبت به آن ها اقدام به انتخاب ایمپلنت مناسب کنیم.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات کابران

مقالات پربازدید

قیمت ایمپلنت دندان چقدر است ؟

به طور کلی قیمت ایمپلنت دندان در تهران سال 1401 به صورت حدودی 6,000,000 الی 20,000,000 میلیون تومان به ازای هر واحد وابسته به شرایط ، نوع و برند متغیر می باشد.

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان بهترین درمان برای جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده می شود. این درمان دارای بالاترین طول عمر ، استحکام و بیشترین شباهت به دندان طبیعی می باشد. در ایمپلنت دندان پایه از جنس تیتانیوم در درون استخوان فک قرار میگیرد و نقشی شبیه به ریشه دندان را دارا می باشد.

قیمت کامپوزیت دندان چقدر است ؟

قیمت کامپوزیت دندان به ازای هر واحد در حدود 500.000 هزار تومان الی 3.000.000 میلیون تومان می باشد که این هزینه وابسته به برند ، کیفیت و تخصص پزشک متفاوت می باشد.

کامپوزیت دندان چیست ؟

کامپوزیت دندان یک درمان ترمیمی و زیبایی است که برای پر کردن دندان و یا برای تغییر فرم و رنگ دندان استفاده می شود.

قیمت لمینت دندان چقدر است ؟

قیمت لمینت دندان در تهران بستگی به نوع متریال مصرفی، محلی که در آن لمینت دندان انجام می دهید و نیز تعداد لمینت مورد نیاز، از 1.000.000 تا 10.000.000 متغیر میباشد.

لمینت دندان چیست ؟

لمینت دندان پوسته نازک و سفارشی است که دندانپزشکان برای بهبود ظاهر در جلوی دندان ها قرار می دهند. ونیرها می توانند دندان های لکه دار، بریده شده و ناهموار را پنهان کنند.

تماس فوری