لمینت بهتر است یا کامپوزیت ؟ ( + 9 فرق و تفاوت مهم )

لمینت و کامپوزیت دو عدد از محبوبترین درمان های دندانپزشکی زیبایی هستند که هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند که همین موضوع انتخاب بین این دو درمان را برای افراد سخت می کند.

اگر می خواهید بدانید که کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت ؟ استحکام کامپوزیت بیشتر است یا لمینت ؟ عمر لمینت بیشتر است یا کامپوزیت ؟ لمینت زیباتر است یا کامپوزیت ؟ با ما همراه باشید.

فرق لمینت و کامپوزیت

لمینت دندان چیست ؟

لمینت دندان ( Dental laminate )  یک روش زیبایی دندانپزشکی برای دندان های جلو است که در آن یک لایه نازک از روی دندان برداشته می شود و یک لایه نازک به اسم لمینت دندان بر روی دندان چسبانده می شود که می تواند عیوب دندانی اعم از سایز، فرم و رنگ را بهبود بخشد.

لمینت های دندان در لابراتور ساخته می شوند و معمولاً جنس تمام سرامیکی هستند.

کامپوزیت دندان چیست ؟

کامپوزیت دندان یک ماده خمیری شکل است که توسط پزشک بر روی دندان فرم داده می شود و به کمک اشعه مخصوص سفت می شود.

لمینت بهتر است یا کامپوزیت ؟

نمی توان به این سوال یک پاسخ کلی برای همه افراد داد و هر کدام از این درمان ها در شرایط خاصی ممکن است ارجحیت پیدا کند اما به طور کلی لمینت دندان طول عمر و زیبایی بیشتری به نسبت کامپوزیت دارد اما هزینه آن بیشتر است.

تفاوت لمینت و کامپوزیت در چیست ؟

لمینت و کامپوزیت از نظر فاکتور های مختلفی اعم از نحوه انجام و ساخت، عمر، استحکام، زیبایی، طول درمان، رنگ پذیری، تعداد جلسات مراجعه و هزینه با یکدیگر متفاوت هستند که مجموع آنها فرق کامپوزیت و لمینت را مشخص می کند.

در ادامه به بررسی مهم ترین تفاوت های کامپوزیت و لمینت می پردازیم.

یکی از موارد مهم در این تفاوت ها، اختلاف قیمت بین کامپوزیت و لمینت است که معمولاً لمینت دندان حدود 2 الی 4 میلیون تومان به ازای هر واحد از کامپوزیت دندان گرانتر است.

تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت

یکی از تفاوت های بین لمینت و کامپوزیت، در نحوه انجام و ساخت آن است. در لمینت دندان ابتدا تراش کوچکی بر روی دندان ها انجام می شود و سپس قالب گیری انجام می شود. قالب ها به لابراتور ارسال می شود و لمینت های دندانی شما به صورت سفارشی ساخته می شود. سپس لمینت ها به پیش دکتر شما توسط لابراتور ارسال می شود و سپس بر دندان های شما نصب می شود.

کامپوزیت دندان یک ماده خمیری شکل است و نیاز به ارسال برای لابراتور دندانپزشکی ندارد. این ماده خمیری شکل بر روی دندان های شما فرم داده می شود و سپس توسط اشعه مخصوص سفت می شود.

تفاوت انجام لمینت و کامپوزیت

میزان طول عمر هر کدام از درمان ها به شرایط، کیفیت، میزان مراقبت و تخصص پزشک دارد اما طول عمر مفید لمینت بین 10 الی 15 سال اما کامپوزیت بین 5 الی 7 سال می باشد.

در نظر داشته باشید این طول عمر تا حد بسیار زیادی به مراقبت فرد بستگی دارد. این مراقبت تنها به رعایت بهداشت دهان و دندان خلاصه نمی شود. میزان فشاری که شما لمینت یا کامپوزیت وارد می کنید، میزان مصرف مواد غذایی رنگدانه دار اعم از چایی و قهوه، چکاپ منظم و … بستگی دارد.

همچنین کیفیت برند یا نوع کامپوزیتی که شما انجام می دهید، در طول عمر آن تا حد بسیار زیادی موثر است.

معمولا لمینت دندان به علت جنسی که دارند، استحکام بیشتری به نسبت کامپوزیت دارند و کمتر دچار شکستگی می شود اما یکی از مزایای کامپوزیت دندان این است قابلیت ترمیم دارند اما لمینت های دندان باید تعویض شوند.

زیبایی در این دو روش تا حد زیادی به مهارت، سلیقه پزشک و شرایط بستگی دارد اما به صورت کلی معمولا لمینت دندان به علت شفافیتی و تولید به صورت سفارشی، زیبایی بیشتری دارد.

یکی از مزایای بزرگ کامپوزیت دندان، طول درمان کمتر آن می باشد. کامپوزیت دندان در یک جلسه در طی چند ساعت به اتمام می رسد اما لمینت دندان نیاز به دو جلسه مراجعه و حدود 2 هفته زمان نیاز دارد.

لمینت های دندانی در طول زمان بسیار کمتر از کامپوزیت دندان دچار تغییر رنگ می شود و این موضوع می تواند در طول مدت زمان و زیبایی موثر باشد.

مقاومت در برابر رنگ لمینت بهتره یا کامپوزیت ؟

همین موضوع سبب می شود افرادی که کامپوزیت دندان انجام می دهند، حساسیت بیشتری در مراقبت ها و مواد غذایی که مصرف می کنند به خرج دهند.

معمولا برای چسباندن لمینت های دندانی بر روی دندانی به تراش بیشتری به نسبت کامپوزیت دندان لازم است اما این تراش به نوع لمینت، شرایط دندان و مهارت پزشک شما بستگی دارد.

در هر دو درمان به علت بی حسی فرد دردی احساس نخواهد کرد اما در لمینت دندان به علت نیاز به تراش و مراحل بیشتر، معمولاً درد بیشتری گزارش می شود.

لمینت انجام بدم یا کامپوزیت ؟

حتما زمانیکه در حال مطالعه این مقاله هستید، به دنبال پاسخ این سوال خواهید گشت. در قدم به پاسخ این سوال باید گفت تنها پزشک می تواند با بررسی شود بهترین گزینه را به شما اعلام کند و حتی در شرایطی ممکن است هیچکدام از دو روش برای شما مناسب نباشد.

پیشنهاد می شود اگر می خواهید مراقبت آسان تری داشته باشید، از درمانی ماندگار تر استفاده کنید، بتوانید مواد غذایی محکم تری بجوید، از لمینت های دندانی استفاده کنید.

اگر می خواهید هزینه کمتری پرداخت کنید، درمان شما در یک جلسه و یک ساعت به پایان برسد، توان مراقبت صحیح از درمان خود را دارید، می توانید از کامپوزیت دندانی استفاده کنید.

اگر همچنان در انتخاب شک دارید، حتما از مشاوره حضوری و مجازی کاملاً رایگان استفاده کنید. برای ارتباط با کلینیک دندانپزشکی روشا می توانید شماره 02191091002 تماس بگیرید و فرم های موجود را پر نمایید تا کارشناسان ما در سریع ترین فرصت با شما تماس بگیرند.

مزایای لمینت نسبت به کامپوزیت

  1. استحکام بالا : معمولاً مواد سازنده تمام سرامیک لمینت، استحکام بیشتری به نسبت رزین های کامپوزیت دندانی ارائه می دهند.
  2. طول عمر بیشتر : لمینت های دندان معمولاً 5 الی 7 سال طول عمر بیشتری به نسبت کامپوزیت دندان دارا می باشند.
  3. مقاوم در برابر تغییر رنگ : در لمینت دندان معمولاً ممنوعیتی در مواد غذایی رنگدانه اعم چایی، قهوه و… وجود ندارد و رعایت کردن آن بهتر است.
  4. لبخند طبیعی تر : لمینت های دندانی به علت شفافیت و تولید به صورت سفارشی، ظاهر طبیعی تری دارا می باشند.

مزایای کامپوزیت نسبت به لمینت

  1. هزینه کمتر به نسبت لمینت : معمولا هزینه کامپوزیت دندان تقریبا نصف لمینت دندان است.
  2. آماده سازی در طی یک جلسه : صفر تا صد مراحل کامپوزیت دندان تنها در یک جلسه انجام می شود.
  3. طول درمان کمتر از یک روز : لمینت های دندانی معمولاً به حدود 2 هفته زمان نیاز دارند اما کامپوزیت دندان تنها در یک روز انجام می شود.
  4. قابل ترمیم : لمینت های دندانی بعد از ترک خوردن باید تعویض شوند اما کامپوزیت دندان در صورتی که شرایط آن وجود داشته باشد، امکان ترمیم دارد.

پرسش و پاسخ لمینت دندان

لمینت دندان به مقدار قابل توجهی از کامپوزیت دندان گرانتر است.

لمینت های دندانی به علت تولید سفارشی و تولید آن به صورت تمام سرامیک، معمولاً بسیار طبیعی تر عمل می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات کابران

مقالات پربازدید

قیمت ایمپلنت دندان چقدر است ؟

به طور کلی قیمت ایمپلنت دندان در تهران سال 1401 به صورت حدودی 6,000,000 الی 20,000,000 میلیون تومان به ازای هر واحد وابسته به شرایط ، نوع و برند متغیر می باشد.

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان بهترین درمان برای جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده می شود. این درمان دارای بالاترین طول عمر ، استحکام و بیشترین شباهت به دندان طبیعی می باشد. در ایمپلنت دندان پایه از جنس تیتانیوم در درون استخوان فک قرار میگیرد و نقشی شبیه به ریشه دندان را دارا می باشد.

قیمت کامپوزیت دندان چقدر است ؟

قیمت کامپوزیت دندان به ازای هر واحد در حدود 500.000 هزار تومان الی 3.000.000 میلیون تومان می باشد که این هزینه وابسته به برند ، کیفیت و تخصص پزشک متفاوت می باشد.

کامپوزیت دندان چیست ؟

کامپوزیت دندان یک درمان ترمیمی و زیبایی است که برای پر کردن دندان و یا برای تغییر فرم و رنگ دندان استفاده می شود.

قیمت لمینت دندان چقدر است ؟

قیمت لمینت دندان در تهران بستگی به نوع متریال مصرفی، محلی که در آن لمینت دندان انجام می دهید و نیز تعداد لمینت مورد نیاز، از 1.000.000 تا 10.000.000 متغیر میباشد.

لمینت دندان چیست ؟

لمینت دندان پوسته نازک و سفارشی است که دندانپزشکان برای بهبود ظاهر در جلوی دندان ها قرار می دهند. ونیرها می توانند دندان های لکه دار، بریده شده و ناهموار را پنهان کنند.

تماس فوری