ایمپلنت و دیابت

ایمپلنت دندان و دیابت

ایمپلنت دندان یک درمان بی عیب و نقص برای درمان دندانهای از دست رفته است که می تواند همه نوع بی دندانی را درمان کند. ایمپلنت دندان به برخی شرایط نیاز دارد و در صورت عدم وجود آن ممکن است مشکلاتی در درمان به وجود آید. در این درمان قصد داریم به بررسی رابطه ایمپلنت دندان و دیابت بپردازیم و به این سوال که آیا دیابت برای ایمپلنت دندان خطری دارد ؟ بپردازیم.

آیا با داشتن دیابت انجام ایمپلنت امکان پذیر است ؟

انجام ایمپلنت دندان با داشتن دیابت امکان پذیر است اما ریسک شکست خوردن درمان در این افراد بیشتر است و خطر شکست ایمپلنت در نوع 1 بیشتر از نوع 2 است. افرادی که دارای دیابت هستند باید بتوانند آن را کنترل کنند و مراقبت های قبل و بعد خاصی را انجام دهند تا ریسک شکست به کمترین حالت ممکن برسد.

بیشتر بخوانید » ایمپلنت دندان چیست ؟

حتما قبل از انجام ایمپلنت دندان تمام بیماری های زمینه و دارو های مصرفی خود را به اطلاع متخصص ایمپلنت برسانید تا بهترین درمان با کمترین ریسک برای شما انجام شود. امروزه ایمپلنت های دندانی موفقیت بالای 95% درصد دارا می باشند و در برخی شرایط اعم از عدم مراقبت درست، دیابت و … ممکن است سبب شکست خوردن درمان بشود.

اما باید دقت شود اگر به پیش یک متخصص ایمپلنت با تجربه مراجعه کنید و تمام مراقبت هایی که به شما گفته می شود را به درستی رعایت کنید، ریسک آن به کمترین حالت خود می رسد.  

دیابت دارم و آیا میتونم ایمپلنت دندان انجام بدم ؟

در شرایط کلی برای انجام ایمپلنت دارای دیابت کنترل شده باشد و میزان قند خون و ای وان سی کمتر از 170 و 8 داشته باشید و حتما قبل از انجام با یک متخصص ایمپلنت با مهارت و پزشک دیابت خود مشورت کنید. در صورتی که می خواهید شرایط شما بررسی شود و بدانید گزینه مناسبی برای ایمپلنت دندان هستید، می توانید از مشاوره رایگان روشا استفاده کنید که توسط متخصص ایمپلنت وضعیت شما به طور کامل بررسی خواهد شد و نتیجه به شما اعلام می شود.

دیابت دارم و آیا میتونم ایمپلنت دندان انجام بدم ؟
دیابت دارم و آیا میتونم ایمپلنت دندان انجام بدم ؟

رابطه ایمپلنت و دیابت

ایمپلنت دندان به وسیله یک جراحی در درون استخوان قرار داده می شوند و به استخوان فک جوش می خورند. در افرادی که دارای دیابت هستند، سطح گلوکز خون ها بالا است و گلبول های سفید در حضور قند خون بالا به خوبی عمل نمی کنند و در این شرایط ریسک به وجود آمدن عفونت در ایمپلنت بالا برود و رابطه ایمپلنت و دیابت کمی نازسازگار به نظر برسد.

همچنین در افرادی که دارای دیابت کنترل نشده هستند، گردش خون در بدن آنها با کندی صورت می گیرد و باعث دیر خوب شدن زخم و تشدید مشکلات ایمپلنت در افراد دیابتی می شود.

همچنین در افرادی دیابتی بهبودی با سرعت کمتری حاصل می شود و می تواند سبب افزایش طول درمان ایمپلنت در افرادی دیابتی بشود.

شرایط انجام ایمپلنت با دیابت

به طور کلی انجام ایمپلنت در افراد دیابتی برای افرادی توصیه می شود که دیابت آنها کنترل شده است اما برای انجام دندان ایمپلنت دندان در افراد دیابتی نیاز است برخی از موارد توسط متخصص ایمپلنت و پزشک متخصص دیابت چک شود و تعیین شود که ایمپلنت دندان با شرایط شما مناسب است یا خیر ؟ برخی از شرایطی که قبل از انجام ایمپلنت برای شما چک خواهد شد :

  • سطح قند خون ( در صورتی که سطح قند خون بالا باشد، ممکن است جراحی به وقت دیگری موکول شود )
  • آزمایش هموگلوبین ای وان سی برای کنترل میزان قند خون در بلند مدت
  • آزمایش خون برای چک کردن شرایط و عدم وجود عفونت
  • مشورت با متخصص ایمپلنت و دیابت قبل از انجام

میزان قند خون برای ایمپلنت

پیشنهاد می شود برای انجام ایمپلنت دندان قند خون شما کمتر از 170 و آزمایش ای وان سی شما کمتر از 8 باشد. البته در نظر داشته باشید اولویت با نظر متخصص ایمپلنت است و نظر قطعی توسط وی تعیین می شود.

مراقبت های قبل ایمپلنت با داشتن دیابت

  1. مراجعه به پیش یک متخصص ایمپلنت با تجربه و مهارت
  2. حتما متخصص ایمپلنت را در جریان بیماری های خود اعم از قلبی، کلیوی و …. قرار دهید.
  3. در مورد تمام داروهای مصرفی خود با متخصص ایمپلنت مشورت فرمایید.
  4. در مورد انجام ایمپلنت دندان با پزشک دیابت خود حتما مشورت فرمایید.
  5. قبل از انجام جراحی ایمپلنت حتما تمرکز بیشتری بر روی کنترل دیابت خود داشته باشید.
  6. در صورت مصرف متفورمین بهتر از 48 ساعت قبل و بعد جراحی ایمپلنت آن را قطع کنید. ( حتما در مورد آن با متخصص ایمپلنت و پزشک دیابت خود مشورت کنید )
  7. در صورت مصرف انسولین از پزشک دیابت خود درباره میزان دوز قبل از جراحی خود بپرسید.
  8. با یک متخصص تغذیه درباره کنترل دیابت در هفته قبل جراحی مشورت فرمایید.
ر
مراقبت های قبل ایمپلنت با داشتن دیابت

مراقبت های بعد ایمپلنت با داشتن دیابت

  1. قند خون خود را مرتبا چک کنید.
  2. رعایت بهداشت کامل دهان و دندان
  3. مصرف غذای نرم، مقوی، ولرم و بدون قند
  4. مصرف به موقع و کامل داروهای تجویز شده و آنتی بوتیک ها ( در صورت تجویز )
  5. استفاده از دهانشویه کلرهگزیدین
  6. عدم مصرف هیچگونه دخانیات
  7. کنترل دیابت

عوارض دیابت برای ایمپلنت

مهمترین عارضه های انجام ایمپلنت با دیابت شامل ایمپلنت ناموفق و عفونت می باشد. ایمپلنت ناموفق منظور است که بنا به شرایط ممکن است ایمپلنت به درستی با استخوان جوش نخورد و یا مدت زیادی دوام نیاورد.

پرسش و پاسخ ایمپلنت و دیابت

علت خطرناک بودن دیابت برای ایمپلنت در چیست ؟

زخم در افراد دیابتی با سرعت کمتری بهبود پیدا می کند و امکان به وجود عفونت در آنها بیشتر است، به همین علت ممکن است فرآیند ایمپلنت مشکلاتی به وجود بیاید و سبب ایمپلنت ناموفق بشود.  

چرا دیابت ممکن است سبب شکست درمان در ایمپلنت بشود ؟

در افراد دیابتی سطح گلوکز خون آنها بیشتر از سایرین است و همین موضوع می تواند سبب ضعف سیستم ایمنی، کاهش گردش خون، ترمیم زخم دیرتر و به وجود آمدن ریسک عفونت بالاتر در آن ها می شود.

منابع : Dental implant survival in diabetic patients , Preparing for surgery when you have diabetes

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات کابران

مقالات پربازدید

قیمت ایمپلنت دندان چقدر است ؟

به طور کلی قیمت ایمپلنت دندان در تهران سال 1401 به صورت حدودی 6,000,000 الی 20,000,000 میلیون تومان به ازای هر واحد وابسته به شرایط ، نوع و برند متغیر می باشد.

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان بهترین درمان برای جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده می شود. این درمان دارای بالاترین طول عمر ، استحکام و بیشترین شباهت به دندان طبیعی می باشد. در ایمپلنت دندان پایه از جنس تیتانیوم در درون استخوان فک قرار میگیرد و نقشی شبیه به ریشه دندان را دارا می باشد.

قیمت کامپوزیت دندان چقدر است ؟

قیمت کامپوزیت دندان به ازای هر واحد در حدود 500.000 هزار تومان الی 3.000.000 میلیون تومان می باشد که این هزینه وابسته به برند ، کیفیت و تخصص پزشک متفاوت می باشد.

کامپوزیت دندان چیست ؟

کامپوزیت دندان یک درمان ترمیمی و زیبایی است که برای پر کردن دندان و یا برای تغییر فرم و رنگ دندان استفاده می شود.

قیمت لمینت دندان چقدر است ؟

قیمت لمینت دندان در تهران بستگی به نوع متریال مصرفی، محلی که در آن لمینت دندان انجام می دهید و نیز تعداد لمینت مورد نیاز، از 1.000.000 تا 10.000.000 متغیر میباشد.

لمینت دندان چیست ؟

لمینت دندان پوسته نازک و سفارشی است که دندانپزشکان برای بهبود ظاهر در جلوی دندان ها قرار می دهند. ونیرها می توانند دندان های لکه دار، بریده شده و ناهموار را پنهان کنند.

تماس فوری