درد ارتودنسی چقدر است ؟

 

برای درمان نامرتبی دندان ها و ناهنجاری های رشد آنها، ارتودنسی یک شیوه درمانی است که پس از نصب دستگاه و در طول درمان، بیمار ممکن است احساس درد ارتودنسی داشته باشد.

درد ارتودنسی چه قدره درد ارتودنسی چه قدره

ارتودنسی چیست و آیا دردناک است؟

درمان ناهنجاری های دندان ها بواسطه ارتودنسی صورت می گیرد. اما ممکن است درد هم توسط دستگاه ارتودنسی به بیمار تحمیل شود. در ارتودنسی مهم تر از هر چیز این است که بیمار با دستگاه به یک همزیستی برسد. برای نتیجه گرفتن از ارتودنسی باید از دستگاه و حالت تنظیم شده آن حفاظت کرد. هرچقدر که بیمار برای درمان همکاری نکند، نیاز به تعمیر و گاه تعویض دستگاه میشود و ممکن است ناراحتی های بیشتری شامل حال بیمار شود. برای درمان ناهنجاری هایی که باعث بهم ریختگی دندان ها یا کج شدن آن ها می شوند، عموما از دستگاه ارتودنسی استفاده میشود. این دستگاه دارای براکت هایی است که با نوعی ماده به تک تک دندان های شما متصل میشود، و با هدایت رشد آن ها، حالت طبیعی را به دندان ها باز می گرداند.

پیشنهاد می شود مقاله هزینه ارتودنسی ما را مطالعه فرمایید. 

هزینه ارتودنسی

آیا ارتودنسی درد دارد؟

چیزی که بهتر می توان گفت، این است که ارتودنسی یک جراحی تهاجمی نیست. درد ارتودنسی هم در حد عمل سرپایی است. یعنی باعث برداشته شدن یا دست بردن به ساختار دهان و فک و لثه نمی شود. دستگاه ارتودنسی مطابق با فضای دهان و دندان های شما ساخته می شود که این کار در آزمایشگاه صورت میگیرد. برای ایجاد فضای مناسب برای دستگاه ارتودنسی، پس از عکس اشعه ایکس از دندان های شما، یکی از دندان ها کشیده می شود. البته کشیدن دندان در تمامی موارد رخ نمی دهد، اما در اغلب موارد برای ایجاد فضای مناسب برای دستگاه ارتودنسی نیاز است.

درد ارتودنسی چقدر است؟

درد این عمل برای همه یکسان نیست. متغیرهایی که تاثیر بر میزان درد ارتودنسی دارد، شامل؛ سن، جنس، ویژگی های شخصیتی، آستانه احساس درد، تاب آوری است. برای اینکه موضوع شفاف شود باید گفت که میزان دارو های مسکن وابسته به وزن افراد و جنس آنها است. بنابراین میزان ادراک درد هم تابعی از متغیرهای بالا است. نمی توان دقیق به این سوال پاسخ داد که چه میزان درد احساس خواهد شد. اما در ادامه مراحل نصب دستگاه و عوامل ایجاد درد و التهاب توسط دستگاه ارتودنسی بررسی می شود.

آیا هنگام نصب ارتودنسی درد دارد؟

این فرایند به شما در مورد میزان درد ارتودنسی و ناراحتی و مراقبت های بعدی نصب ارتودنسی مشاوره داده می شود. البته در این مشاوره در مورد شیوه مناسب درمانی شما هم گفت و گو می شود. پس از این مرحله درمورد وضعیت دندان ها و فضای دهان شما توسط عکس ایکس ری تصمیم گیری می شود که آیا نیاز به کشیدن دندان است یا خیر. در صورت تشخیص پزشک یکی از دندان های بیمار معمولا یکی از دندان های آسیا برای ایجاد فضا برای دستگاه کشیده می شود.

آیا نصب ارتودنسی درد دارد آیا نصب ارتودنسی درد دارد

مرحله ایجاد فضای مناسب برای دستگاه ارتودنسی

این مرحله دارای مدت مشخص نیست. استفاده از اسپیسر، ممکن است درد ارتودنسی را افزایش دهد. البته از جایی که مدت زمان مشخصی ندارد، و مبتنی بر تشخیص پزشک است، نمی توان گفت تا کی باید آن را تحمل کرد. اسپیسر ها حلقه های پلاستیکی کوچک یا قطعاتی فلزی هستند که بین دندان های آسیا برای ایجاد کردن فضای مناسب به کار می روند. میزان درد ایجاد شده توسط اسپیسر با توجه به ویژگی های شخصیتی افراد ممکن است متفاوت باشد.

پیشنهاد می شود مقاله  ارتودنسی ثابت ما را مطالعه فرمایید. 

ارتودنسی ثابت 

قالب گیری از دندان ها

درد ارتودنسی در این مرحله خوشبختانه مطرح نیست. در این مرحله پس از اینکه فضای کافی توسط پزشک برای دستگاه ارتودنسی ایجاد شد صورت می گیرد. قالب گیری از دندان های شما برای ساخت دقیق دستگاه ارتودنسی و اثر بخشی آن ضروری است. مدت زمان این فرایند زیاد نیست و در حدود نیم ساعت به پایان می رسد. در این مرحله کم و کیف ارتودنسی توسط پزشک متخصص تشخیص داده میشود.

باندینگ اجزای دستگاه ارتودنسی

در این مرحله درد ارتودنسی به صورت درد در دندان ها و لثه ها وجود ندارد. اصولا در این مرحله تنها ممکن است احساس ناخوشایندی از فرایند درمان حس شود. در این مرحله برای اینکه براکت های دستگاه بر روی دندان های شما بچسبند، ابتدا دندان شما با محلولی اسیدی متخلخل می شود. پس از آن از ماده ای به عنوان چسب بر روی دندان قرار داده می شود. بعد از این، چسب بر روی پایه اصلی براکت قرار داده می شود. برای اینکه چسب در دهان از بین نرود یک رترکتور لب برای خشک نگه داشتن دندان ها درون دهان قرار می دهد. احساس خشکی در دهان و مزه ژل از بین برنده مواد اضافی در دهان ممکن است احساس بدی برای بیمار ایجاد کند.

مراحل نهایی نصب دستگاه 

باز نگه داشته شدن دهان در طول عمل و طعم مایعات و مواد گوناگون می تواند به عنوان درد ارتودنسی تلقی شود. اما خود عمل نصب دستگاه ارتودنسی درد بخصوصی ندارد. از جایی براکت های ارتودنسی شروع به فشار آوردن به دندان ها می کنند، احساس فشار ممکن است به عنوان یک فشار غیر طبیعی تلقی شود. دستگاه ارتودنسی با هدایت دندان های شما، باعث این میشود که حالت ناهنجار دندان ها تصحیح شود. فشاری که به دندان ها وارد میشود میتواند باعث حساسیت لثه و یا دهان یا به طور کلی احساس دردناک بودن محیط دهان القا شود. تمامی این درد ها میتواند به عنوان واکنشی التهابی در نظر گرفته شود.

بعد انجام عمل ارتودنسی آیا درد بیشتری را تجربه خواهیم کرد؟

بعد انجام عمل ارتودنسی ممکن است که بیمار درد ارتودنسی را به طور خفیف تجربه کند. این درد بسته به سن و جنس و آستانه تحمل درد بیمار متفاوت است. اما به طور کلی درد خفیف ارتودنسی قابلیت رفع به واسطه مسکن های سبک دارا است. بعد از عمل ارتودنسی، درد ارتودنسی محدود به حساسیت لثه ها و فشاری است که دستگاه ارتودنسی برای کنترل رشد دندان ها وارد می کند. نکته مهم با پیش آمدن حساسیت دندان ها و احساس درد در آنها، برخی از خوردن و جویدن اجتناب می کنند. از جایی که ارتودنسی مانع فرایند بلع و جویدن نیست، بیمار می تواند خوراکی هایی با قوام متوسط را میل کند. در حقیقت رسیدن خون بیشتر به لثه درد آن را کاهش می دهد.

آیا ارتودنسی نیاز به بی حسی دارد؟

همانطور که گفته شد، عمل ارتودنسی، تهاجمی نیست. بنابراین به ندرت برای نصب ارتودنسی از بی حسی استفاده می شود. استفاده از بی حسی به دلیل برخی محدودیت های دارویی که ایجاد می کند، برای درد خفیف عمل ارتودنسی استفاده نمی شود. چیزی که ممکن است در حین انجام عمل نصب دستگاه به عنوان درد ادراک شود، احساس سفتی ناشی از دستگاه است. دستگاه ارتودنسی سعی می کند که دندان های شما را کنترل کند. حرکات فک کمی با مشکل مواجه شده و نیاز به صرف نیروی بیشتری است. بنابراین این احساس در حد آزردگی دهان بیمار، یا خسته شدن آن میتواند باشد. با عادت کردن بیمار این مشکل به مرور حل می شود. در صورت نیاز بیمار می تواند قبل از جلسه عمل نصب، کمی داروی آرام بخش با تجویز پزشک مصرف کنند. اما در کل عمل نصب دستگاه نیازی به بی حسی ندارد.

درد ارتودنسی تا کی ادامه دارد؟

این سوال دو وجه دارد. درد ارتودنسی به دلیل وجود دستگاه و درد ارتودنسی به دلیل آسیب یا مشکلات ثانویه. اگر همه برنامه درمانی پس از نصب دستگاه به درستی، بدون هیچ آسیبی به دستگاه، یا دندان بیمار پیش برود، حدود دو هفته درد خفیف وجود خواهد داشت. این درد خفیف در حد احساس درد مبهم در دندان ها است. دلیل وجود درد فشار براکت ها و آرک وایر ها برای کنترل دندان است. اگر دستگاه برای اصلاح موقعیت فک ها هم، تنظیم شوند، احساس سفتی در حرکت فک ها هم وجود دارد. در صورت عادی و نرمال این درد تا دو هفته یا حداکثر یک ماه وجود دارد. که دردی خفیف و ناچیز است که با مسکن های سبک قابل رفع است. اما در صورت احساس درد غیر طبیعی حتما دستگاه باید توسط پزشک ویزیت شود.

درد ارتودنسی در صورت آسیب به دندان

گاهی افراد با بی ملاحظگی اقدام به مصرف خوراکی هایی با بافت بسیار سخت مثل مغز های روغنی، یا تنقلات سفت می کنند. در این بین زمانی که سیم دستگاه ارتودنسی شکسته شود یا براکت شکسته شود، احتمال آسیب مستقیم به دندان بسیار بالا است. در این آسیب احتمالی ممکن است، دندان حتی شکسته شود. باید توجه داشت که هر چقدر با بی ملاحظگی بیمار به دستگاه آسیب وارد شود، و تاثیر گذاری دستگاه از بین برود. باید گفت که هم احتمال آسیب به دندان بالا می رود و همچنین نیاز به تعمیر دستگاه و ویزیت های بیشتر است. این باعث بیشتر شدن آزردگی دهان و دندان بیمار و همچنین شکستگی و پریدگی های احتمالی دندان خواهد شد.

چگونه درد ارتودنسی را بر طرف کنیم ؟ 

 اگر احساس ناراحتی و درد شما را نگران کرد به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید تا این نگرانی بر طرف شود و بدانید که متخصص شما در بهبود درد و ناراحتی شما تلاش می کند. در بعضی مواقع لازم اگر درد ارتودنسی زیاد بوده و نگرانی شما زیاد است ، متخصص با عکس برداری از فضای دهان و دندان مشکلات دندانی را چک خواهد کرد. داروهایی که متخصص ارتودنسی برای شما تجویز می کند را به صورت دقیق مصرف کرده تا مشکلی ایجاد نشود. اگر در روز های اول ارتودنسی لثه ها و لب های شما دچار زخم شد می توانید از مسکن استفاده کرده و در صورت نگرانی آن ها به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

چگونه درد ارتودنسی را کاهش دهیم کاهش درد ارتودنسی

اگر احساس ناراحتی و درد در فرد زیاد شود متخصص ارتودنسی می تواند براکت ها و سیم ها را برای افراد تنظیم کند تا درد در افراد کمتر شود. اگر فرد احساس ناراحتی و درد کرد باید این را بداند که این یکی از مواردی است که باید برای درست کردن دندان ها و مرتب کردن آن ها باید تحمل کرد. فردی که تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرد باید بهداشت دهانی خود را به صورت کامل رعایت کند. دندان ها را حدود دو تا سه بار مسواک زده و نخ بکشد تا مواد غذایی از بین دندان ها و سیم ها خارج شود. مسواک و نخ باید یک دور قبل از خواب انجام شود.

فردی که تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرد باید عادات غذایی خود را تغییر دهد و از خوردن بسیاری از مواد غذایی پرهیز کند. بهتر است از خوردن ته دیگ ، هویج و .. پرهیز کند. بهتر است مواد غذایی را ریز ریز کرده و سپس به خوردن بپردازند. بعد از درمان ارتودنسی و برداشتن براکت های ارتودنسی ، فرد بیمار متوجه می شود که با مرتب شدن دندان ها و ترمیم لبخند ، درمان ارتودنسی ارزش تحمل مقداری درد و ناراحتی را داشته است.

تحمل درد ارتودنسی

همانطور که گفته شد. در عمل ارتودنسی ممکن است احساس خفیفی از درد در دندان ها استفاده شود. در عین اینکه می توانید از مسکن های دارویی استفاده کنید روش های غیر دارویی نیز وجود دارند.

اقدامات پیشگیرانه خانگی

در سه روز اول نصب دستگاه از خوراکی های بسیار نرم استفاده شود. استفاده از خوراکی هایی که بافت سخت دارند، حساسیت دندان ها را افزایش می دهد. بنابراین سعی شود غذاهایی همچون انواع سوپ، یا غذاهایی ملین و نرم استفاده شود. از استفاده مایعات خیلی سرد یا خیلی گرم بشدت اجتناب شود. گرم و سرد شدن شدید دندان باعث بروز حساسیت بیشتر برای دندان می شود. از جایی که برای نصب دستگاه ارتودنسی سطح دندان متخلخل شده است، از مصرف نوشیدنی های اسیدی بشدت پرهیز کنید. مصرف این نوع نوشیدنی ها محیط دهان را حساس تر می کند. در صورت مشاهده زخم در محیط دهان سعی کنید با آب نمک متوسط و آب گرم محیط دهان را برای بهبودی آماده کنید. همواره به بهداشت و دهان و دندان اهتمام داشته باشد.

کاهش درد با کمپرس یخ

یکی از راه های کاهش التهاب و حساسیت ایجاد شده، استفاده از کمپرس یخ است. کند شدن جریان خون و سرد شدن سیناپس های عصبی موجب کاهش پاسخ درد توسط سیستم عصبی می شود. با کرخ شدن محل التهاب توسط کمپرس یخ می تواند احساس بهتری پس از نصب دستگاه، برایتان ایجاد شود.

از بین بردن احتمال گسترش عفونت و زخم

یک از اقدامات مهم جهت از بین بردن درد، از بین بردن تمامی زمینه گسترش عفونت و زخم است. اگر در طول عمل دهان شما با پاسخ هایی التهابی مثل ورم برخی زخم ها یا برخی از قرمز شدگی های لثه، مواجه هستید. همواره دهان را پاکیزه نگه دارید. یکی از سالم ترین و بهترین این روش ها استفاده از محلول آب نمک و مسواک زدن مرتب است. نخ دندان هم با احتیاط و عدم انجام حرکات اره ای نخ دندان بر روی سیم های ارتودنسی بسیار مفید است. با پاک نگه داشتن محیط دهان و دندان هم از گسترش عفونت و التهاب جلوگیری می شود و هم فشار از روی لثه ها برداشته می شود.

استفاده از مسکن های دارویی

مسکن برای درد ارتودنسی مسکن برای درد ارتودنسی

یک راه استفاده از کرم لثه یا مسکن های موضعی است که می توانید از پزشک خود درخواست کنید که برای شما تجویز کند. همچنین مورد استفاده مهم دیگر این است که اگر از ویزیت های دوره ای و سفت کردن دستگاه، احساس ناراحتی می کنید. قبل از جلسه ویزیت مسکن مصرف کنید. البته در صورت عمل های سنگین، طیف مسکن هایی تجویز می شوند که بدون نسخه پزشک در دسترس نیستند. با استفاده از مسکن ها درد کاهش می یابد اما از جایی که مصرف بی رویه آنها، می تواند باعث مشکل در کارکرد کلیه شود، حتما حتما مصرف مسکن ها زیر نظر پزشک باید صورت بگیرد. در صورت وجود درد خفیف بهتر است درخواست مسکن موضعی از پزشک معالج داشته باشید.

درد ارتودنسی چگونه است ؟ 

این درد در حدود چهار ساعت اول درمان شروع شده و پس از یک روز افزایش میابد. این درد در طی یک هفته کاهش میابد. علت درد ارتودنسی حرکت دادن دندان ها می باشد. بسیاری از افراد در اثر این حرکات دچار قرمزی لثه شده یا احساس ناراحتی و درد می کنند. براکت ها دندان ها را با فشار ملایم مرتب می کنند. این براکت ها معمولا فلزی ، پورسلین و یا سرامیک می باشند. اگر لثه ها و دندان های کودک شما در اثر این درمان دچار نارحتی شده و احساس درد کند باید در اسرع وقت لب ها و لثه های وی ترمیم یابد. این درد ارتودنسی و درمان آن می توان تاثیر بر خوردن ، نوشیدن ، جویدن و حرکت دهان و دندان ها بگذارد. ممکن است گاهی افرادی که تحت این درمان می باشند رژیم غذایی و عادات غذایی خود را تغییر دهند و از خوردن غذا های سفت جلوگیری کنند. این درد ها و ناراحتی ها ارزش تحمل کردن را دارد چون اگر فرد نیاز به لبخندی زیبا ، دندان های مرتب و یا درست کردن ناهنجاری های فکی دارد باید این درد ها را تحمل کرده و با آن ها کنار بیاید. درد ارتودنسی از لحاظی می توان گفت یک نکته مثبت محسوب می شود چون درد ارتودنسی به معنی این است که دندان ها دارند به سمت استاندارد خود حرکت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات کابران

مقالات پربازدید

قیمت ایمپلنت دندان چقدر است ؟

به طور کلی قیمت ایمپلنت دندان در تهران سال 1401 به صورت حدودی 6,000,000 الی 20,000,000 میلیون تومان به ازای هر واحد وابسته به شرایط ، نوع و برند متغیر می باشد.

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان بهترین درمان برای جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده می شود. این درمان دارای بالاترین طول عمر ، استحکام و بیشترین شباهت به دندان طبیعی می باشد. در ایمپلنت دندان پایه از جنس تیتانیوم در درون استخوان فک قرار میگیرد و نقشی شبیه به ریشه دندان را دارا می باشد.

قیمت کامپوزیت دندان چقدر است ؟

قیمت کامپوزیت دندان به ازای هر واحد در حدود 500.000 هزار تومان الی 3.000.000 میلیون تومان می باشد که این هزینه وابسته به برند ، کیفیت و تخصص پزشک متفاوت می باشد.

کامپوزیت دندان چیست ؟

کامپوزیت دندان یک درمان ترمیمی و زیبایی است که برای پر کردن دندان و یا برای تغییر فرم و رنگ دندان استفاده می شود.

قیمت لمینت دندان چقدر است ؟

قیمت لمینت دندان در تهران بستگی به نوع متریال مصرفی، محلی که در آن لمینت دندان انجام می دهید و نیز تعداد لمینت مورد نیاز، از 1.000.000 تا 10.000.000 متغیر میباشد.

لمینت دندان چیست ؟

لمینت دندان پوسته نازک و سفارشی است که دندانپزشکان برای بهبود ظاهر در جلوی دندان ها قرار می دهند. ونیرها می توانند دندان های لکه دار، بریده شده و ناهموار را پنهان کنند.

تماس فوری