ارتودنسی ثابت سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی چیست ؟ 

ارتودنسی ثابت سرامیک

ارتودنسی سرامیکی یکی از انواع ارتودنسی است که از آن برای مرتب سازی دندان ها استفاده می شود. اغلب برای مرتب سازی دندان ها و اصلاح ناهماهنگی دندان ها از براکت های فلزی استفاده می شود که بسیار از افراد آن را نمیپسندند  و از ظاهری که برایشان ایجاد می کند ناراضی هستند. مخصوصا افرادی که جوان هستند، بزرگسالانی که در اجتماع فعالیت می کنند یا جوانان دوست ندارند از براکت های فلزی استفاده کنند. این دسته از افراد تمایل دارند دندان هایی مرتب  و هماهنگ داشته باشند و همچنان از براکت های رنگ دندان یا شفاف استفاده کنند. به همین علت این افراد به استفاده از براکت های سرامیکی و  براکت های پنهان رو می آورند. استفاده از براکت های سرامیکی روشی است که بسیاری از افراد تمایل به استفاده از آن دارند و ارتودنسی  سرامیکی محبوبیت خاصی بین بیماران پیدا کرده است.

ارتودنسی سرامیکی  نوعی دستگاه ارتودنسی است که برای صاف کردن، اصلاح مشکلات تراز دندان ها و ناصافی استفاده می شود. معمولا براکت های سرامیکی هم شبیه به براکت های فلزی هستند فقط تفاوت آن ها در میزان شفافیت، سفید بودن و رنگ آن ها است. این بریس ها خیلی واضح نبوده و یکی از علت های محبوبیت آن ها این است که به سختی می توان آن ها را دید و همین باعث شده است زیبایی بیشتر داشته باشند. زمانی که از بریم های شفاف استفاده کنیم اصطلاحا می گوییم از ارتودنسی سرامیکی استفاده کرده ایم.

براکت های ارت.دنسی سرامیکی از مواد کامپوزیتی و آلیاژ های سرامیکی تهیه می شود. مواد کامپوزیتی که در آن به کار می رود مانند موادی است که از آن برای پر کردن دندان استفاده می شود. این نوع براکت از نظر رنگ دارای شباهت بسیار زیادی با رنگ دندان است و به همین علت نمی توان آن را تشخیص داد و قابل دیدن نیست.

قیمت ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی ثابت سرامیکی یکی از انواع ارتودنسی می باشد که قیمت ارتودنسی سرامیکی به نسبت ارتودنسی فلزی بیشتر می باشد و برای دریافت قیمت دقیق باید به پیش متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. 

آشنایی با انواع ارتودنسی سرامیکی

براکت های سرامیکی دارای مزیت های بسیار زیادی هستند که کمترین آن عدم ایجاد مشکل در عکس برداری های  دندان پزشکی است. این نوع ارتودنسی دارای انواع مختلفی است تا همه افراد بتوانند از مزیت های آن استفاده نمایند. انواع ارتودنسی سرامیکی عبارتند از:

براکت شفاف

معمولا افرادی که براکت شفاف استفاده می کنند، جنس براکت های آن ها از پی کربنات یا پلاستیک و سرامیک است. البته براکت های پلاستیکی با براکت های سرامیکی این تفاوت را با یک دیگر دارند که ارتودنسی سرامیکی دارای دارای مقاومت بسیار بالا و عدم لکه پذیری در رنگ است. در صورتی که دارای دندان های سفید هستید یا از روش هایی مانند بلیچینگ دندان، دندان های خود را سفید کرده اید  بهترین گزینه استفاده از بریس های شفاف سرامیکی است. البته با وجود اینکه  این بریس ها مقاومت بالایی در رنگ پذیری دارند اما باید دقت داشته باشید استفاده از مواد غذایی رنگی را محدود کنید زیرا به مرور زمان در طول درمان ممکن است تاثیر منفی گذاشته و براکت های شما دچار رنگ شود.

براکت رنگی

با وجود اینکه اغلب مردم علاقه به استفاده از بریس های سرامیکی شفاف دارند اما بریس های سرامیکی همیشه هم رنگ دندان یا شفاف نیستند. می توانید از اتصالات رنگی برای بریس های خود استفاده کنید تا کمی زیبایی آن ها را بیشتر کنید. البته استفاده از بریس های رنگی برای نوجوانان و جوانان جذاب تر است و اغلب افرادی که در اجتماع روابط گسترده ای دارند از این نوع بریس استفاده نمی کنند.

 نکته ای که وجود دارد این است که اغلب افراد برای نظم و هماهنگی دندان های خود به استفاده از بریس یا براکت های سرامیکی روی می آورند و علاقه ای ندارند ارتودنسی های آن ها در چهره تاثیر گذار باشد و دیده شود. به همین علت بهتر است به این دسته از افراد براکت های رنگی را معرفی نکنید زیرا  براکت های رنگی در زیبایی فرد تاثیر گذار خواهد بود و نمایان می شود.

چه افرادی  بهترین کاندید ارتودنسی سرامیکی هستند؟

بسیاری از افراد هستند که در کودکی بر اثر عوامل مختلفی مانند وراثت، مکیدن انگشتان، جویدن ناخن، استفاده از شیشه شیر یا پستانک در مدت زمان طولانی و عدم رشد صحیح فک  دچار نامرتبی دندانی شده اند و نیاز دارند با استفاده از درمان ارتودنسی نظم و ترتیب را به دندان های باز گردانند.

اوربایت (Overbite)

افرادی که رشد نا متقارن فک داشتند و این مورد باعث می شود دندان هایی که در فک بالا قرار دارند، دندان های فک پایین را تحت پوشش خود قرار دهند.

اپن بایت (Open bite)

این دسته از افراد اغلب دندان های بالا و دندان های پایین شان از یک دیگر فاصله دارد و زمانی که دهان خود را می بندند، دندان هایشان با یک دیگر جفت نمی شود.

کراس بایت (Cross bite)

این دسته از افراد دندان هایشان به طوری قرار می گیرد که دندان های فک پایین آن ها دندان های فک بالا را تحت پوشش قرار می دهد. در نتیجه دندان های فرد دچار مشکل می باشد.

چه افرادی گزینه مناسبی برای ارتودنسی سرامیکی نیستند؟

استفاده از ارتودنسی سرامیکی برای همه افراد گزینه مناسبی نیست. افرادی هستند که بهتر است هرگز دنبال استفاده از این روش نروند. بیمارانی که کاندید مناسبی برای ارتودنسی سرامیکی نیستند عبارتند از:

  • افرادی که استفاده بیش از حد از سیگار و انواع دخانیات دارند گزینه مناسبی برای ارتودنسی سرامیکی نیستند زیرا نیکوتین موجود در دخانیات باعث تغییر رنگ براکت های سرامیکی می شود.
  • بیمارانی که دارای آناتومی فک و دندان مناسب با ساختار ارتودنسی سرامیکی نیستند گزینه مناسبی برای این نوع درمان نمی باشند.
  • افرادی که دارای نا هنجاری و بی نظمی بسیار شدید دندانی هستند کاندید مناسبی برای ارتودنسی سرامیکی نیستند.

آیا افرادی که ارتودنسی سرامیکی استفاده می کنند به گارد دهان نیاز دارند؟

همان طور که می دانید اغلب از گارد دهان یا محافظ دندان ها زمانی استفاده می شود که بخواهید فعالیت های بدنی شدید یا ورزش های رزمی سنگین و پر جنب و جوش انجام دهید. در صورتی که ورزش های بدنی و رزمی سنگین انجام می دهید برای حفظ سلامت ارتودنسی های خود از خطرات احتمالی و هزینه آفرین بهتر است از گارد دهان استفاده نمائید. گاردهای دهان دارای سه نوع مختلف هستندکه این سه نوع عبارتند از:

  • نوع اول گارد دهان سفارشی است که دقیقا متناسب با وضعیت و اندازه دهان ، فک و استخوان فرد اسخته می شود. با توجه به اینکه این نوع گارد دهان سفارشی است و منحصر به فرد برای هر بیمار ساخته می شود نیازمند صرف هزینه بالایی است.
  • نوع دوم گارد جویدنی است. این نوع گارد را باید درون دهان قرار دهید و گاز بنزید تا دقیقا متناسب با وضعیت دهان و دندان های شما شکل گیرد.
  • و نوع سوم گارد دهان، گارد های از پیش ساخته شده هستند که معمولی ترین گاردهای دهان موجود در بازارند و از قیمت پایین تری برخوردارند. این نوع گارد برای ارتودنسی سرامیکی خیلی مناسب نیست و توصیه نمی شود.

مزایای براکت سرامیکی

براکت های سرامیکی به علت جنس خاصی که در آن ها استفاده شده است دارای زیبایی خاصی نیز می باشند. این براکت ها به علت این که از جنس سرامیک هستند هم رنگ دندان ها می باشند و این مسئله باعث می شود که براکت های سرامیکی به سختی دیده شود. دیده نشدن این براکت ها و زیبایی آن ها در طول درمان زیبایی به لبخند فرد اضافه کرده و اعتماد به نفس آن را بالا می برد.

معایب براکت های سرامیکی

براکت های سرامیکی دارای هزینه بالاتری نسبت به ارتودنسی ثابت فلزی می باشند چون جنس براکت های آن خاص می باشد. این براکت ها دارای شکنندگی بیشتری هستند و مراقبت از آن ها سخت تر می باشد. براکت های سرامیکی ممکن است بعد از مدتی تغییر رنگ بدهند و ظاهری بد پیدا کنند و این یک مشکل است. براکت های سرامیکی در زمان برداشتن از روی دندان ها سختری زیادی دارد.

مراقبت های بعد از ارتودنسی سرامیکی

در صورتی که زیبایی چهره برای شما بسیار اهمیت دارد و نمی توانید برای طی کردن پروسه درمان خود استفاده از براکت های فلزی را تحمل کنید بهتر است از براکت های سرامیکی استفاده نمائید. اما مراقبت از براکت های سرامیکی بسیار مهم است. مراقبت های لازم بعد از نصب براکت سرامیکی عبارتند از:

  • همانطور که می دانید ارتودنسی های سرامیکی از مواد رزین ساخته می شوند. مواد رزین در مقابل مواد فلزی بسار شکننده تر می باشند به همین علت در خورد و خوراک خود باید دقت کافی به خرج دهید. برای مثال از مواد غذایی که چسبنده و سفت هستند استفاده نکنید و مراقب باشید ضربه ای به دندان های شما وارد نشود. البته به مرور زمان با ابداع براکت های مستحکم تر و بهتر احتمال شکستگی براکت ها کاهش یافته است اما باید مراقبت های لازم از براکت به عمل آید.
  • سرامیک با سیم دارای اصطکاک بیشتری است. به همین علت ممکن است کمی سایش بیشتر شود و در نهایت طول دوره درمان طولانی تر می شود. در صورتی که بخواهید میزان شدت این مشکل کمتر شود باید از بریس های شفاف با شیارهای فلزی فرو رفته استفاده شود. اثر بالینی این سایش ها می تواند عامل مهمی در تعیین زمان پروسه درمان ارتودنسی باشد.
  • در صورتی که دندان شما با براکت هنگام جویدن مواد غذایی در تماس باشد ممکن است سرامیک به مرور مینای دندان را از بین برود. به همین علت اغلب توصیه می شود برای دندان های پایینی از بریس های سرامیکی استفاده نشود. استفاده از بریس های سرامیکی برای دندان های بالایی مناسب تر است. بریس های فلزی می تواند سایش کمتری در دندان های پایینی داشته باشد. چون دندان های پایینی اکثر افراد هنگام خندیدن کمتر دیده می شود بهتر است از بریس های فلزی استفاده شود.
  • برای آن که سلامت بریس های سرامیکی خود را به خوبی حفظ کنید بهتر است از نوشیدنی هایی مانند قهوه یا نوشابه گازدار پرهیز کنید. مواد غذایی شیرین می تواند تاثیر منفی بر سلامت بریس های شما داشته باشد. به همین علت توصیه می شود پس از نوشیدن مایعات شیرین دندان خود را به خوبی بشوئید و تمیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات کابران

مقالات پربازدید

قیمت ایمپلنت دندان چقدر است ؟

به طور کلی قیمت ایمپلنت دندان در تهران سال 1401 به صورت حدودی 6,000,000 الی 20,000,000 میلیون تومان به ازای هر واحد وابسته به شرایط ، نوع و برند متغیر می باشد.

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان بهترین درمان برای جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده می شود. این درمان دارای بالاترین طول عمر ، استحکام و بیشترین شباهت به دندان طبیعی می باشد. در ایمپلنت دندان پایه از جنس تیتانیوم در درون استخوان فک قرار میگیرد و نقشی شبیه به ریشه دندان را دارا می باشد.

قیمت کامپوزیت دندان چقدر است ؟

قیمت کامپوزیت دندان به ازای هر واحد در حدود 500.000 هزار تومان الی 3.000.000 میلیون تومان می باشد که این هزینه وابسته به برند ، کیفیت و تخصص پزشک متفاوت می باشد.

کامپوزیت دندان چیست ؟

کامپوزیت دندان یک درمان ترمیمی و زیبایی است که برای پر کردن دندان و یا برای تغییر فرم و رنگ دندان استفاده می شود.

قیمت لمینت دندان چقدر است ؟

قیمت لمینت دندان در تهران بستگی به نوع متریال مصرفی، محلی که در آن لمینت دندان انجام می دهید و نیز تعداد لمینت مورد نیاز، از 1.000.000 تا 10.000.000 متغیر میباشد.

لمینت دندان چیست ؟

لمینت دندان پوسته نازک و سفارشی است که دندانپزشکان برای بهبود ظاهر در جلوی دندان ها قرار می دهند. ونیرها می توانند دندان های لکه دار، بریده شده و ناهموار را پنهان کنند.

تماس فوری