ایمپلنت یا دندان مصنوعی

ایمپلنت یا دندان مصنوعی

از دست دادن دندان ها می تواند  آسیب های زیادی به زیبایی، تکلم، جویدن و …. وارد کند و امروزه درمان های متفاوتی برای درمان آن وجود دارد. ایمپلنت و دندان مصنوعی دو درمان رایج برای جایگزینی دندان از دست رفته هستند. در این مقاله به بررسی تفاوت ایمپلنت و دندان مصنوعی می پردازیم.  

ایمپلنت بهتر است یا دندان مصنوعی

در پاسخ به سوال ایمپلنت یا دندان مصنوعی باید بگوییم ایمپلنت استحکام، طول عمر، زیبایی بهتری دارد و مشکلاتی در تکلم و لقی به وجود نمی آورد، همچنین ایمپلنت جدای از اینکه مانند دندان مصنوعی سبب تحلیل استخوان و لثه نمی شود و حتی از تحلیل آن جلوگیری می کند.

مهم ترین تفاوت های اساسی ایمپلنت و دندان مصنوعی شامل :

1- استحکام

در درمان ایمپلنت دندان یک پیچ معمولا از جنس تیتانیوم در درون استخوان فک قرار داده می شود و به استخوان فک جوش می کند. این پایه می تواند مانند ریشه دندان طبیعی استحکام زیادی را فراهم کند اما دندان مصنوعی تکیه گاه محکمی ندارد و صرفاً روی لثه قرار می گیرد.

2- طول عمر

طول عمر دندانهای مصنوعی بین 7 تا 10 سال است و این موضوع در حالی است ایمپلنت طول عمری بیش از 20 سال دارد که با مراقبت صحیح می توان این طول عمر را تا مادام العمر افزایش داد.

3- زیبایی

ایمپلنت دندان به نسبت دندانهای مصنوعی ظاهر طبیعی تری داشته باشد.

4- طول درمان

یکی از نقاط ضعفی که ایمپلنت دندان به نسبت دندان مصنوعی دارا می باشد، طول درمان است. پایه های ایمپلنت دندان برای جوش خوردن به استخوان به مدت زمانی نیاز دارند و طول درمان ایمپلنت های معمولی نزدیک به 6 ماه است. این موضوع در حالی است که مراحل دندان مصنوعی معمولا در کمتر از 1 هفته تمام می شود.

البته ایمپلنت های دندانی برای این موضوع راه حل های مختلفی اعم از روکش موقت، ایمپلنت فوری و …. را دارا می باشد.

5- هزینه

یکی از مزایای دندان مصنوعی به نسبت ایمپلنت، هزینه کمتر آن است. این موضوع کاملا طبیعی است که درمانی که به تجهیزات و حساسیت بیشتری دارد، هزینه بیشتری را نیاز دارد و مزایای بسیار زیادی آن می تواند این هزینه را بسیار ناچیز کند.

6- تحلیل استخوان و لثه

دندان های مصنوعی در دراز مدت ممکن است باعث تحلیل استخوان و لثه بشوند اما در نظر داشته باشید ایمپلنت دندان از این تحلیل ها جلوگیری می کند و برای سلامت فرد بسیار بهتر هستند.

7- تکلم

دندان های مصنوعی به علت لقی ممکن است برخی مشکلات را داشته باشند اما ایمپلنت دندان هیچگونه مشکلی برای شما به وجود نخواهند آورد.

8- مراقبت

دندان های مصنوعی باید شب ها از دهان خارج شوند و در مایع ضد عفونی قرار بگیرند. همچنین بعد از غذا خوردن باید مسواک شده شود و به خوبی تمیز شوند اما ایمپلنت دندان مراقبت آسان تری دارد و کاملا شبیه به دندان طبیعی است.

9- جراحی

روند انجام درمان دندان مصنوعی بسیار ساده و سریع خواهد بود اما برای ایمپلنت یک جراحی مورد نیاز است تا پزشک پایه ایمپلنت را در درون استخوان شما قرار دهد. این جراحی به علت بی حسی برای شما دردی شدیدی به همراه نخواهد آورد و در صورت وجود ترس شدید می توانید از ایمپلنت با بیهوشی استفاده کنید.

جراحی ایمپلنت را نمی توان به عنوان یک عیب برای آن در نظر گرفت و مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند اما ممکن است این جراحی برای برخی افراد خوشایند نباشد و یکی از تفاوت های بین ایمپلنت و دندان مصنوعی می باشد.

9- ایمپلنت برای همه افراد مناسب نیست.

امروزه ایمپلنت های دندانی موفقیتی بالای 97% درصد دارند اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که برخی عوامل و بیماری ها می تواند درمان ایمپلنت را با شکست مواجه کند. افرادی که دارای دیابت، پوکی استخوان و یا در حال انجام اشعه درمانی هستند، باید با متخصص ایمپلنت درباره آن مشورت کنند و ممکن است امکان انجام ایمپلنت برای آنها وجود نداشته باشد و به همین علت باید از دندان های مصنوعی استفاده کنند.

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان به عنوان بهترین درمان برای جایگزینی دندان از دست رفته است که در آن یک پایه فلزی در درون استخوان قرار می گیرد و به آن جوش می خورد. پس از جوش خوردن پایه ایمپلنت، قالب گیری انجام می شود و به لابراتور ارسال می شود. روکش سفارشی توسط لابراتور ساخته می شود و به وسیله رابطی به نام اباتمنت بر روکش پایه سوار می شود.

ایمپلنت دندان
ایمپلنت دندان

مزایای ایمپلنت دندان به نسبت دندان مصنوعی

  1. استحکام بالا
  2. طول و دوام زیاد
  3. جلوگیری از تحلیل استخوان و لثه
  4. زیبایی طبیعی
  5. عدم وجود مشکلاتی اعم از تکلم، لقی و جویدن
  6. مراقبت آسان

معایب ایمپلنت دندان به نسبت دندان مصنوعی

  1. هزینه بیشتر
  2. نیاز به جراحی
  3. طول درمان 6 ماهه
  4. ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد.

دندان مصنوعی چیست ؟

دندان مصنوعی یک درمان برای جایگزینی دندان های از دست رفته است که در آن یک پروتز بر روی لثه و بافت قرار می گیرد تا زیبایی و جویدن برای افراد به آنها بازگردد.

دندان مصنوعی
دندان مصنوعی

مزایای دندان مصنوعی به نسبت ایمپلنت

  1. هزینه اقتصادی
  2. طول درمان کمتر
  3. نیاز به جراحی ندارد.

معایب دندان مصنوعی به نسبت ایمپلنت

  1. مشکلات لقی و استحکام پایین
  2. مشکل در تکلم
  3. تحلیل استخوان و لثه

در شرایط خاصی که دندان مصنوعی بهتر از ایمپلنت است

ایمپلنت دندان برای انجام نیاز به شرایط خاصی نیاز دارد که باید یک حداقلی در استخوان و سیستم ایمنی فرد وجود داشته باشد. قبل از انجام ایمپلنت دندان معمولاً متخصص وضعیت شما را به کمک عکس های مخصوص و معاینه بررسی می کند.

در برخی افراد که دارای دیابت، درمان سرطان، مشکلات سیستم ایمنی، پوکی استخوان و …. هستند، ممکن است امکان انجام ایمپلنت دندان وجود نداشته باشد و درمان با شکست مواجه شود. در این شرایط دیگر فرد ممکن است به سمت درمان های جایگزین برود و از دندان های مصنوعی استفاده کند.

کدام را انتخاب کنم ؟ ایمپلنت یا دندان مصنوعی ؟

با توجه به موارد گفته شده، ایمپلنت مسلماً انتخاب بسیار بهتری می باشد و می توان ایمپلنت را یک سرمایه گذاری بلند مدت برای سلامتی شماست و می تواند تا پایان عمر کنار شما باقی بماند. اگر از نظر شرایط و موضوعات دیگر نیاز به مشاوره درباره آن دارید، می توانید از فرم های روشا استفاده کنید، تا کارشناسان ما به صورت کاملاً رایگان به توضیحات لازمه درباره هر درمان را ارائه دهند. 

منبع : Implants vs dentureDentures vs. Implants: How to Choose

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات کابران

مقالات پربازدید

قیمت ایمپلنت دندان چقدر است ؟

به طور کلی قیمت ایمپلنت دندان در تهران سال 1401 به صورت حدودی 6,000,000 الی 20,000,000 میلیون تومان به ازای هر واحد وابسته به شرایط ، نوع و برند متغیر می باشد.

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان بهترین درمان برای جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده می شود. این درمان دارای بالاترین طول عمر ، استحکام و بیشترین شباهت به دندان طبیعی می باشد. در ایمپلنت دندان پایه از جنس تیتانیوم در درون استخوان فک قرار میگیرد و نقشی شبیه به ریشه دندان را دارا می باشد.

قیمت کامپوزیت دندان چقدر است ؟

قیمت کامپوزیت دندان به ازای هر واحد در حدود 500.000 هزار تومان الی 3.000.000 میلیون تومان می باشد که این هزینه وابسته به برند ، کیفیت و تخصص پزشک متفاوت می باشد.

کامپوزیت دندان چیست ؟

کامپوزیت دندان یک درمان ترمیمی و زیبایی است که برای پر کردن دندان و یا برای تغییر فرم و رنگ دندان استفاده می شود.

قیمت لمینت دندان چقدر است ؟

قیمت لمینت دندان در تهران بستگی به نوع متریال مصرفی، محلی که در آن لمینت دندان انجام می دهید و نیز تعداد لمینت مورد نیاز، از 1.000.000 تا 10.000.000 متغیر میباشد.

لمینت دندان چیست ؟

لمینت دندان پوسته نازک و سفارشی است که دندانپزشکان برای بهبود ظاهر در جلوی دندان ها قرار می دهند. ونیرها می توانند دندان های لکه دار، بریده شده و ناهموار را پنهان کنند.

تماس فوری