انواع بایت های دندانی و ناهنجاری های آن

ارتودنسی ها روش های درمانی می باشد که مشکلات زیاد و رایج دندانی را بر طرف می کنند. مشکلات دندانی مانند به هم ریختگی های دندانی ، کراس بایت ، اور جت و ….

ارتودنسی ها به وسیله یک ستگاه های مخصوص ارتودنسی مانند براکت انجام شده و دندان ها را به حرکت در می آوند و مشکلات دندانی را برطرف می کنند.

ارتودنسی

کراس بایت

دندان های استاندارد معمولا در فک بالا حدود 2 میلی متر از دندان های فک پایین جلو تر می باشند. در بعضی از افراد این قرار گرفتن به صورت معکوس است. در این موارد دندان های پایین مقداری جلوتر قرار می گیرند که به آن کراس بایت گفته می شود. این درمان در سنین پایین با ارتونسی به راحتی قابل حل شدن می باشد ولی اگر این کراس بایت در سنسن پایین حل نشود این بیماری به مال اکلوژن کلاس سه تبدیل خواهد شد که برای رفع مشکل آن نیاز به جراحی فک می باشد.

دیپ بایت

به طور کلی دندان های فک بالا یک فرد به صورت استاندارد حدود دو میلی متر از دندان های فک پایین را بپوشاند و اگر بیش از یک مقداری دندان ها را بپوشاند دیپ بایت اتفاق می افتد. دیپ بایت باعث می شود که دندان های بالا بقدار بسیار زیادی از دندان های پایین را پوشانده و ممکن است دندان های پایین دیده نشود. گاهی ممکن است به حدی اتفاق بیافتد که دندان های فک پایین بر اثر بسته شدن دهان به لثه ها و بافت ها نرم دهان فشار وارد کرده و آن ها را اذیت و زخم کند. این بیماری دیپ بایت باعث ساییدگی دندان ها شده و پس از مدتی ظاهر فرد را نا خوشاند می کند. اگر فرد بیمار قبل از سن بلوغ به متخصص ارتودنسی مراجعه کند می تواند با درمان های ارتودنسی مشکل دیپ بایت را حل کند. این مشکل باید تا قبل از سن بلوغ بر طرف شود در غیر این صورت در سنین بالا تر نیاز به جراحی فک دارد.

اپن بایت

اپن بایت یک نوع ناهنجاری دندانی می باشد که در آن فرد دندان هایش به یکدیگر نمی رسد. این در حالی است که باید دندان های جلویی نزدیک به دو میلی متر از دندان های فک پایین خود را بپوشانند. اگر دندان های به یک دیگر نرسد اپن بایت صورت گرفته است. اپن بایت می تواند ارثی باشد و یا توسط عادات غلطی مانند مکیدن انگشت شست یا پستانک اتفاق می افتد. مکیدن پستانک و یا انگشت شست باعث می شود که در مدت طولانی به فک ها فشار وارد شده و میان دو فک فاصله می افتدو باعث ایجاد دیپ بایت می شود. این مشکل می تواند به مرور زمان باعث شود که فر ظاهر و لبخندی نا خوشاند داشته باشد. این ناهنجاری فکی با درمان ارتودنسی توسط براکت ها و درمان های مختلف ارتودنسی برطرف شود. این مشکل را به سادگی می توان در سنین پیین یعنی قبل از بلوغ با دستگاه های متحرک بر طرف کرد. اگر درمان بعد از بلوغ و پس از رشد کامل انجام شود ابتدا نیاز است که دندان ها یک ارتودنسی ثابت قبل از جراحی انجام دهند سپس یک جراحی فک و پس از آن ارتودنسی ثابت پس از جراحی انجام شود.

آندر بایت

آندر بایت یک نوع ناهنجاری فکی می باشد که در آن دندان های فک پایین به صورت کامل جلو تر از حد نرمال قرار گرفته و فک پایینی جلوتر است و باعث می شود دندان های پایینی دندان های بالایی را بپوشاند. این نوع مشکل از طریق درمان های ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی قابل درمان می باشد.

اورجت

در این حالت مشکل دندانی ، دندان ها بالایی جلو تر از حد استاندارد خود قرار گرفته و فاصله زیادی بین دندان های بالایی و دندان های پایینی می افتد. اورجت توسط دندان پزشک متخصص ارتودنسی قابل درمان می باشد. ممکن است در این نوع نا هنجاری های ممکن است دندان های پایینی عقب تر قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات کابران

مقالات پربازدید

قیمت ایمپلنت دندان چقدر است ؟

به طور کلی قیمت ایمپلنت دندان در تهران سال 1401 به صورت حدودی 6,000,000 الی 20,000,000 میلیون تومان به ازای هر واحد وابسته به شرایط ، نوع و برند متغیر می باشد.

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان بهترین درمان برای جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده می شود. این درمان دارای بالاترین طول عمر ، استحکام و بیشترین شباهت به دندان طبیعی می باشد. در ایمپلنت دندان پایه از جنس تیتانیوم در درون استخوان فک قرار میگیرد و نقشی شبیه به ریشه دندان را دارا می باشد.

قیمت کامپوزیت دندان چقدر است ؟

قیمت کامپوزیت دندان به ازای هر واحد در حدود 500.000 هزار تومان الی 3.000.000 میلیون تومان می باشد که این هزینه وابسته به برند ، کیفیت و تخصص پزشک متفاوت می باشد.

کامپوزیت دندان چیست ؟

کامپوزیت دندان یک درمان ترمیمی و زیبایی است که برای پر کردن دندان و یا برای تغییر فرم و رنگ دندان استفاده می شود.

قیمت لمینت دندان چقدر است ؟

قیمت لمینت دندان در تهران بستگی به نوع متریال مصرفی، محلی که در آن لمینت دندان انجام می دهید و نیز تعداد لمینت مورد نیاز، از 1.000.000 تا 10.000.000 متغیر میباشد.

لمینت دندان چیست ؟

لمینت دندان پوسته نازک و سفارشی است که دندانپزشکان برای بهبود ظاهر در جلوی دندان ها قرار می دهند. ونیرها می توانند دندان های لکه دار، بریده شده و ناهموار را پنهان کنند.

تماس فوری