ارتودنسی های لینگوال

ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال یکی از انواع درمان هایی که بنابر وضعیت بیمار یا درخواست و شرایط وی، از انواع متفاوتی از دستگاه ارتودنسی استفاده میشود. در برخی از افراد ردیف دندان ها رشد مرتب و بهنجاری ندارند و شاهد این هستیم که دندان های این افراد خمیده شده اند. البته تنها خمیدگی دندان ها نیست بلکه گاهی دندان ها در جای نامعمولی از لثه جوانه زده و رشد میکنند. شیوه های گوناگون درمان به وسیله دستگاه ارتودنسی که خود انواع متفاوتی دارد هر یک از آنها کاربرد ها و شیوه های بخصوصی دارند.

ارتودنسی لینگوال ارتودنسی لینگوال

دلایل تفاوت دستگاه های ارتودنسی

دستگاه های ارتودنسی انواع متفاوتی دارند. ارتودنسی لینگوال، ثابت، متحرک برخی از انواع این روش درمانی هستند. در حقیقت هم انتخاب شیوه درمان و هم توصیه متخصص برای انتخاب یکی از این شیوه ها، بر مبنای وضعیت بیمار تعریف میشود. به عنوان مثال شاید برخی از افراد تمایل به استفاده از سیم های فلزی و براکت های نقره ای رنگ نداشته باشند. شاید برخی از افراد تمایل داشته باشند که براکت های دستگاه ارتودنسی آنها سرامیکی یا شفاف باشد. برخی ارتودنسی لینگوال یا داخل دهانی را برای درمان خود انتخاب میکنند. بنابراین عمدتا شیوه درمانی بر حسب وضعیت بیمار تغییر میکند. البته در این بین انتخاب هر کدام از این دستگاه ها و فرایند درمانی مخصوصشان هزینه ها و فایده های خاص خود را دارا هستند.

پیشنهاد می شود مقاله زیر که درباره انواع ارتودنسی را مطالعه کنید.

انواع ارتودنسی دندان 

ارتودنسی پشت دندانی یا لینگوال

همانطور که گفته شد یکی از شیوه های درمانی ناههنجاری رشد دندان ها، ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی است. در این شیوه درمانی بجای اینکه دستگاه ارتودنسی و براکت ها و شبکه های آن در جلوی دندان ها نصب شوند، در پشت دندان ها قرار میگیرند. این باعث میشود که عمدتا در ظاهر افراد اثر زیادی از دستگاه ارتودنسی دیده نمیشود. افراد بدون اینکه متوجه شوند پس مدتی متوجه خواهند شد که دندان های شما مرتب و یکدست شده اند. البته این دستگاه قادر نیست که تمامی مشکلات دندان های شما را برطرف کند بلکه طیفی از مشکلات دندان های شما به وسیله ارتودنسی لینگوال قابل درمان است. معمولا این شیوه درمانی قادر به درمان ناهنجاری های شدید مثل تراکم های بالا و فشرده دندان ها نیستند. ناهنجاری های شدید توسط ارتودنسی ثابت قابل درمان اند.

آیا درمان با ارتودنسی لینگوال با سایر روش های درمانی متفاوت است؟

البته تفاوت هایی در این شیوه درمانی وجود دارد، اما موارد احتیاط در طول دوره درمان با ارتودنسی ثابت شباهت دارند. باید دانست که هر درمانی جدای از تمامی ویژگی های مثبت، محدودیت هایی نیز خواهد داشت. از جایی که ارتودنسی ثابت در روبه روی دندان ها قرار دارد اختلال چندانی برای تکلم و زبان ایجاد نمیکند و تنها احساس اصلی آن در لثه ها است. اما این دستگاه از جایی که محیط داخلی دهان قرار دارد ممکن است احساس حضور همیشگی آن خوشایند نباشد. احتیاط های لازم جهت حفاظت از دستگاه در این شیوه درمانی بیشتر است. بنابراین ارتودنسی لینگوال نیاز به مراقبت بیشتر و محدودیت های بیشتر و در مواردی هزینه هایی بیشتر را دارا است.

قیمت ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی یکی از انواع درمان های ارتودنسی می باشد که در آن براکت و سیم های ارتودنسی در پشت دندان نصب می شود. به همین علت دیگر بر زیبایی لبخند شما ارتودنسی تاثیر نمی گذارد. همچنین در این درمان های براکت ها به خصوصی استفاده می شود و کار متخصص ارتودنسی سخت می باشد و به همین علت این درمان هزینه بیشتری به نسبت ارتودنسی ثابت دارد. هزینه دقیق ارتودنسی شما را نمیتوان دقیق اعلام کرد و باید توسط متخصص ارتودنسی وضعیت دندان های شما بررسی شود.

پیشنهاد می شود مقاله هزینه ارتودنسی را مطالعه کنید.

هزینه ارتودنسی

مزایای ارتودنسی لینگوال

مزیت مهم ارتودنسی لینگوال پنهان بودن آن از دید عموم است. با پشت دندان قرار داشتن این دستگاه آرک وایر ها و براکت چه فلزی یا سرامیکی شفاف باشند، دیگر تفاوتی در ظاهر شما ایجاد نخواهند کرد. این شیوه درمانی برای کسانی که دارای کار با ارتباطات فراوان و ناهنجاری در دندان های آنها در طیف متوسط جای میگیرد بسیار مناسب است. ممکن است برخی از جوان ها یا نوجوانان به دلیل ظاهر ارتودنسی ثابت گوشه گیر شوند، اما در ارتودنسی لینگوال این مشکل دیگر وجود ندارد. در این شیوه درمانی با توجه به اینکه ظاهر خود دستگاه مطرح نیست بنابراین نیاز به هزینه برای براکت های شفاف نیست.

مزایای ارتودنسی لینگوال مزایای ارتودنسی لینگوال

ویژگی مهم این شیوه درمانی چیست؟

همانطور که گفته شد هر شیوه درمانی مزیت های بخصوص خود را دارد. ارتودنسی لینگوال نیز مزیت اصلی خود را عدم ایجاد اخلال در ظاهر افراد نشان می دهد. ویژگی مهم دیگر آن در دسترسی به فضای داخلی دهان و دندان ها است. بنابراین درمان مشکلاتی از جمله ارتفاع دندان ها یا چرخش آنها و فضاهای بین دندانی، بهتر بواسطه این دستگاه درمان میشوند. گاهی افراد به دلیل شرایط خاصی قادر نیستند برای مدتی بهداشت دندان خود را رعایت کنند. در این مدت اگر سیم ها و براکت ها باعث تغییر رنگ دندان شوند آن ها پشت دندان ها خواهند بود.

ارتودنسی لینگوال چه معایبی دارد

مهمترین محدودیت ها هزینه ای که بابت انتخاب این شیوه درمانی متحمل می شوید و همچنین در سطح دسترسی متخصص به دستگاه ارتودنسی است. در ارتودنسی لینگوال میزان دسترسی برای انعطاف دادن دستگاه بسیار کمتر است. بنابراین هم هزینه های دوره ای برای تعویض آرک وایر های دستگاه بیشتر بوده و هم خود نصب اولیه آن. در ارتودنسی لینگوال به این دلیل که محیط زیادی در اختیار متخصص نیست طیف درمانی آن نیز هم کمتر از ارتودنسی ثابت است. به طور کلی ارتودنسی باعث احساس فشار و حساسیت لثه می شود اما این موضوع به دلیل در تماس بودن با محیط داخلی دهان بیشتر است.

در طول درمان ارتودنسی لینگوال چقدر مشکل ساز است

ارتودنسی لینگوال همانطور که دسترسی بیشتری را برای پزشک برای محیط های داخل دهان فراهم می آورد همانطور نیاز به مراقبت بیشتری هم دارد. در جویدن باید مواظب بود که دندان ها روی هم قرار نگیرند تا باعث جویده شدن دستگاه نشوند. همچنین جلسات ویزیت دستگاه توسط پزشک طولانی تر خواهد بود زیرا که دسترسی به آن مشکل تر است. ارتودنسی لینگوال نیاز به هزینه اولیه بیشتر و هم هزینه بیشتر در ویزیت های دوره ای است که بیشتر از ارتودنسی ثابت است.

ارتودنسی لینگوال برای چه افرادی مناسب است؟

پیش از هر چیز باید گفت که ارتودنسی لینگوال قادر به درمان تمامی طیف های ناهنجاری دندان ها نیست. طیف درمانی این دستگاه و شیوه درمانی از ناهنجاری های جزئی تا متوسط است. نکته هم بعدی این است که بدلیل وضعیت بخصوص خود دستگاه بیمارانی که فک آنها روی هم قرار می گیرد واجد شرایط درمان توسط این دستگاه نیستند. به دلیل اینکه قدرت جویدن فک ها در برخی اوقات باعث جویده شدن دستگاه شده که میتواند به دندان ها آسیب برسانند. بنابراین با در نظر گرفتن این دو شرط افراد میتوانند برای ناهنجاری دندان های خود این شیوه درمانی را برگزینند.

ارتودنسی لینگوال برای چه افرادی مناسب است ارتودنسی لینگوال برای چه افرادی مناسب است

بهداشت دهان و دندان با ارتودنسی لینگوال

با ارتودنسی لینگوال میتوان لبخند یا معاشرتی معمولی داشت اما لزوم دوام آن رعایت بهداشت دهان و دندان نیز هست. پس از صرف وعده های غذایی باید از تمیز شدن دندان ها مطمئن شد. دستگاه ارتودنسی نیز باید به خوبی از وجود تکه های غذا و وعده های مصرف شده بخوبی پاک شوند. با اضافه شدن دستگاه ارتودنسی لینگوال در حقیقت مکان جدیدی نیز برای گیر کردن تکه های غذا، و بوجود آمدن محیط فساد دندان ایجاد میشود. در هنگام استفاده از این دستگاه باید توجه داشت از مسواکی با برس های نرم استفاده کرد. مسواک زدن دندان ها هم باید با آرامی و انعطاف صورت پذیرد.

پرسش و پاسخ ارتودنسی لینگوال

برای درمان نامرتبی دندان ها و ناهنجاری های رشد آنها، ارتودنسی لینگوال یک شیوه درمانی است که دستگاه ارتودنسی در پشت دندان ها نصب میشود

آیا ارتودنسی لینگوال برای کودکان هم ممکن است

در اصل ارتودنسی لینگوال بیشتر برای بزرگسالان کاربرد دارد. ویژگی های این شیوه درمانی کمی با روحیات کودکان ناسازگار است. علاوه براین دستگاه ارتودنسی نیز در منطقه ای بسیار حساس نصب شده است که احتمال آسیب رسیدن به آن زیاد است. هر ویزیت برای هرگونه آسیب احتمالی به دستگاه علاوه بر اینکه کم هزینه نیست، مدت نسبتا طولانی را شامل میشود که ممکن است حساسیت دهانی بیشتری برای کودکان ایجاد کند. این دستگاه ارتودنسی نیاز به مراقبت بیمار در حفظ دستگاه را هم دارد، همچنین پاکسازی آن نیز بسیار مهم است. کنترل این دو امر در کودکان چالش برانگیز است.

ویزیت دستگاه ارتودنسی کودکان

ارتودنسی لینگوال چقدر درد کمتری از باقی روش های درمانی دارد

به طور کلی نمیتوان درمورد درد صحبت کرد. ارتودنسی لینگوال همانند سایر ارتودنسی ها درد بخصوصی ایجاد نمیکند، درد خفیف آن نیز با مسکن های معمولی قابل درمان است. اما اگر با درد ادامه دار در چند روز پیاپی مواجه شدید، مراجعه به پزشک ضروری است. همگی ارتودنسی ها ابتدا باعث سختی حرکات فک شما میشوند. همچنین براکت های متصل به دندان ممکن است باعث ایجاد دردی مبهم در دندان ها شوند. به مرور و کنترل این درد های خفیف به واسطه مسکن ها به حضور دستگاه در دهان عادت می کنید.

آیا ارتودنسی لینگوال باعث بروز بیماری در دهان میشود

ارتودنسی لینگوال با درون دهان دائما در تماس است و ممکن است برای محیط داخلی دهان حساسیت هایی را ایجاد کند. ممکن است اولین عضوی که در دهان به آن حساس شود زبان شما خواهد بود که بیشترین تماس را دستگاه ارتودنسی خواهد داشت. اگر هزینه های بیشتری را برای ساخته شدن دستگاه کاملا مناسب با فضای درونی دهان خود بپردازید، این حساسیت ها بسیار کمتر خواهند بود. البته این نکته کلی را هم باید گفت که عموما میزان زمانی که ارتودنسی لینگوال ساخته میشود طولانی تر است.

آیا با ارتودنسی لینگوال محدودیت در صحبت کردن نیز وجود دارد

همانطور که گفته شد بیشترین عضوی که با دستگاه تماس دارد، زبان است. در حقیقت برای صحبت کردن، ترکیب و فضای دندان ها بسیار در صدا تاثیر گذار است. با وجود دستگاه ارتودنسی لینگوال صدای شما تغییر میکند و ممکن است در ادای برخی کلمات مشکل پیدا کنید. دیگر موضوع مهم در صحبت کردن این است که همچنان که ورزش های سنگین و فعالیت های فیزیکی که باعث فشار به دستگاه میشوند، انجام دادنشان ممنوع است. انجام فعالیت هایی که باعث افزایش فشار در محیط داخلی دهان بشوند نیز ممنوع است. صحبت با عصبانیت زیاد باعث فشار آوردن زبان به دستگاه شود.

نمونه ای از فضای داخلی ارتودنسی لینگوال

کاربرد های ارتودنسی لینگوال چیست

کاربرد درمانی ارتودنسی لینگوال محدود به طیف درمانی است که این دستگاه توان پوشش آن را دارد. بنابراین کاربرد اصلی که میتوان برای دستگاه معرفی کرد در حقیقت همان شرایط بیمار است. اگر فردی دارای ناهنجاری های جزئی و متوسط باشد، و به ظاهر خود بسیار حساس باشد، بنظر میرسد ارتودنسی لینگوال بهترین گزینه است. همانطور که گفته شد علی رغم تمام مزیت های این شیوه درمانی، نمی توان برای همه نابهنجاری هایی که دندان ها با آن مواجه می شوند، این شیوه درمانی را تجویز کنیم. در ادامه مواردی از عدم استفاده این شیوه درمانی را مرور می کنیم.

فرد دارای اوربایت که از ارتودنسی ثابت استفاده کرده است

اوربایت یا همپوشانی ردیف های دندانی روی همدیگر

از جمله کسانی که نمی توانند از ارتودنسی لینگوال استفاده کنند، کسانی هستند که دچار اوربایت یا همپوشانی در ردیف های دندانی خود هستند. اوربایت حالتی است که ردیف های دندانی بالا یا پایین بطور کامل یا جزئی در پشت ردیف دندانی مقابل فرو می رود. این شرایط باعث این میشود که بیمار از انتخاب این شیوه درمانی محروم شود. ارتودنسی لینگوال به دلیل اینکه در پشت ردیف های دندانی نصب می شوند احتمال جویده شدن را توسط افراد اوربایت را دارند. جویده شدن دستگاه توسط افراد اوربایت باعث آسیب به خود دستگاه و همچنین به دندان میشود.

ازدحام شدید دندان ها

یکی دیگر از موانع این شیوه درمانی، ازدحام شدید دندان هاست. از جایی که این ناهنجاری نیاز به انعطاف دادن آرک وایر ها و نصب براکت ها در محل های گوناگونی از دندان ها را دارد. این شرایط توسط ارتودنسی لینگوال فراهم نمی شود. همچنین نصب ارتودنسی لینگوال برای طیف ناهنجاری هایی است که در سطح متوسط هستند و فضای دسترسی پزشک را فراهم می کنند.

ارتودنسی لینگوال چه عواقبی برای استفاده بی مورد خواهد داشت

با وجود پزشک متخصص اصولا چنین احتمالی رخ نمی دهد. استفاده از ارتودنسی لینگوال در شرایطی که فشار دستگاه به دندان ها موجب بروز حساسیت در دندان شود. به مرور باعث بروز عفونت در لثه ها خواهند شد و مشکل بیمار دو چندان میشود. همچنین اگر دستگاه برای فردی که واجد این شرایط درمانی نیست نصب شود، فشار غیر اصولی دستگاه به دندان موجب درمان نمیشود. استفاده از ارتودنسی لینگوال در حالت نرمال باعث سختی در تکلم و بلع میشود. افرادی که دارای مشکلات زمینه ای در این موارد هستند برای جلوگیری از تشدید این مشکلات، این شیوه درمانی توصیه نمیشود.

تفاوت نصب براکت های لینگوال

ممکن است مردم به علت این که این براکت در پشت دندان نصب می شوند احساس کنند که دارای نصب سختی می باشد. ولی براکت های اینگوال به صورت آسانی در پشت دندان ها نصب می شود. مراحل نصب این براکت ها نهایتا دو مرحله طول می کشد. برای نصب این براکت ها بهتر است به نزد یک متخصص ارتودنسی بروید چون ممکن است دندان پزشک معموله در مراحل نصب این براکت ها مشکل ایجاد کند.

ارتودنسی چگونه انجام می شود

پس از معاینه توسط متخصص ارتودنسی ، یک قالب سه بعدی از دندان های شما تهیه می شود. این قالب اندازه مشخص تک تک دندان های شما را مشخص می کند و به لابراتوار های دندان پزشکی ارسال می شود. در آن لابراتوار ها با توجه به قالب تهیه شده از دندان های شما ، برای هر یک از دندان ها براکت مخصوص ساخته می شود و در محفظه ای مناسب نگهداری شده تا با مشکل ایجاد نشود. پس از آماده شدن براکت ها ، دندان پزشک یا متخصص ارتودنسی برات ها را برای شما نصب می کند و س از نصب سیم مخصوص ارتودنسی را در آن ها سوار کرده تا ارتودنسی کار خود را شروع کند. این سیک ها باعث می شوند که براکت ها حرکت آرام و ملایمی داشته باشند و پس از مدتی زمان آن ها را در جای استاندارد خود فیکس کنند.

نکاتی درباره براکت های لینگوال

بزرگترین مزایا این براکت ها دیده نشدن آن ها و پنهان بودنشان می باشد. این مزیت آن قدر اهمیت بالایی دارد که بسیاری از افراد به دنبال روشی در ارتودنسی می باشند که ارتودنسی های خود را از دید دیگران پنهان کنند. بسیاری دیگر از افراد هستند که به علت نمایان بودن ارتودنسی ها و تغییر آن ها در ظاهر فرد ، حاظر به انجام این درمان نمی باشند. براکت های پشت دندانی به می تواند اذیت کننده نیز باشد. این براکت ها در صورت برخورد لب و زبان با آن ها احساس ناراحتی به وجود می آورد و یا باعث زخم شدن زبان می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات کابران

مقالات پربازدید

قیمت ایمپلنت دندان چقدر است ؟

به طور کلی قیمت ایمپلنت دندان در تهران سال 1401 به صورت حدودی 6,000,000 الی 20,000,000 میلیون تومان به ازای هر واحد وابسته به شرایط ، نوع و برند متغیر می باشد.

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان بهترین درمان برای جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده می شود. این درمان دارای بالاترین طول عمر ، استحکام و بیشترین شباهت به دندان طبیعی می باشد. در ایمپلنت دندان پایه از جنس تیتانیوم در درون استخوان فک قرار میگیرد و نقشی شبیه به ریشه دندان را دارا می باشد.

قیمت کامپوزیت دندان چقدر است ؟

قیمت کامپوزیت دندان به ازای هر واحد در حدود 500.000 هزار تومان الی 3.000.000 میلیون تومان می باشد که این هزینه وابسته به برند ، کیفیت و تخصص پزشک متفاوت می باشد.

کامپوزیت دندان چیست ؟

کامپوزیت دندان یک درمان ترمیمی و زیبایی است که برای پر کردن دندان و یا برای تغییر فرم و رنگ دندان استفاده می شود.

قیمت لمینت دندان چقدر است ؟

قیمت لمینت دندان در تهران بستگی به نوع متریال مصرفی، محلی که در آن لمینت دندان انجام می دهید و نیز تعداد لمینت مورد نیاز، از 1.000.000 تا 10.000.000 متغیر میباشد.

لمینت دندان چیست ؟

لمینت دندان پوسته نازک و سفارشی است که دندانپزشکان برای بهبود ظاهر در جلوی دندان ها قرار می دهند. ونیرها می توانند دندان های لکه دار، بریده شده و ناهموار را پنهان کنند.

تماس فوری