آیا برای کامپوزیت دندان را میتراشند؟

کامپوزیت یکی از موثرترین روش های زیبایی جهت رفع عیوب دندان ها به شمار می رود. اکثر افراد از این روش جهت حفظ سلامت دندان های خود استفاده می کنند. یکی از سوال های مهم مطرح شده از سوی متقاضیان این است که آیا برای کامپوزیت، دندان ها باید تراشیده شوند یا خیر. تراش دندان جزو جدایی ناپذیری از این روش زیبایی به شمار می رود. اما اینکه سطح تراش دندان به چه مقدار و به چه نحوی باید باشد جزو سوالات مهمی بوده که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت.

آیا برای کامپوزیت دندان را میتراشند؟

آیا برای کامپوزیت دندان را میتراشند؟

تراش دندان جهت نصب کامپوزیت

کامپوزیت دندان به طور کلی بدون تراش یا با تراش بسیار کم انجام می شود . البته میزان این تراش به نحوی نیست که متقاضیان را به دلیل از بین رفتن مینای دندان شان، نگران سازد. تراش دندان زمانی انجام می شود که آسیب دیدگی، بسیار زیاد باشد. زمانی که لایه روکش کامپوزیت به خوبی نتواند تمام عیوب دندان را پوشش دهد باید سطح کمی از مینای دندان تراشیده شود. در بعضی شرایط خاص، خرابی آنقدر زیاد است که مقداری از دندان های طبیعی جهت نصب کامل روکش باید تراشیده شوند. دندانپزشک با توجه به شرایط زیر تصمیم می گیرد که مینای دندان را جهت نصب کامپوزیت تراش دهد. افراد که در ادامه نام برده می شوند ، تراش برای کامپوزیت برای آنها انجام می شود.

برای کسب اطلاعات درباره رابطه پوسیدگی و کامپوزیت می توانید لینک زیر را مطالعه فرمایید.

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟

وجود لکه های زیاد بر روی سطح دندان و زرد شدن آن

متاسفانه، عادات بد و مصرف خوراکی های رنگی باعث تغییر رنگ شدید دندان ها می شوند. در بعضی مواقع، این تغییر رنگ به حدی مشهود است که دندانپزشک راهی جز تراشیدن مینای دندان جهت نصب روکش ندارد.

نامرتب بودن و بهم ریختگی شدید دندان ها

بهم ریختگی و ردیف نبودن دندان ها یکی دیگر از عواملی است که دندانپزشک جهت نصب روکش کامپوزیت به تراشیدن سطح کمی از مینای دندان اکتفا خواهد کرد. اینکه میزان لازم جهت تراش مینای دندان باید چقدر باشد به نظر دندانپزشک و شرایط بیمار بستگی خواهد داشت.

شکل دادن به دندان های بلند یا بزرگ

یکی از مهمترین کاربردهای کامپوزیت، شکل دادن به دندان های بلند و بزرگ است. در بعضی مواقع، فرم دندان با دندان های کناری کاملا متفاوت بوده و در این شرایط نیاز است که سطح مینای دندان به میزان لازم جهت نصب روکش تراشیده شود. با قرار دادن لایه روکش از کامپوزیت می توان شکل دندان را به حالت طبیعی برگرداند.

بیرون زدگی حاد دندان ها

تعداد محدودی از بیماران دارای دندان های درشت بوده که بیرون زدگی آنها از ردیف اصلی به شدت نمایان است. در این شرایط، دندانپزشک تراش دندان ها را باید به میزانی انجام دهد که تمام دندان ها به طور مرتب و یکدست در کنار همدیگر قرار گیرند. تنها در یک صورت است که هیچ گونه مشکلی برای دندان ها بعد از نصب روکش اتفاق نمی افتد. اگر پزشک مورد نظر از تخصص و تبحر کافی برخوردار باشد، دندان های بیمار به هیچ عنوان دچار مشکل نخواهند شد. تراشیدن مینای دندان جهت نصب روکش باید به میزان لازم و متعادل باشد. در غیر اینصورت، دندان های طبیعی در طول زمان پوسیده و ضعیف می شوند. دندانپزشک با توجه به موارد بالا و بررسی وضعیت بیمار جهت تراشیدن دندان جهت نصب روکش کامپوزیت تصمیم خواهد گرفت.

کدام دندان ها را جهت نصب کامپوزیت، تراش می دهند؟

در اکثر روش های زیباسازی دندان، مقدار کمی از مینای دندان را تراش می دهند. دندانپزشک به هنگام انجام این کار، مواد خاصی را در قسمت تراشیدگی یا فرورفتگی دندان اضافه کرده تا بتواند سطح دندان را صاف و یکدست کند. دندان های تراش خورده جهت نصب روکش به هیچ عنوان دچار مشکل نخواهند شد. اما اگر این فرایند توسط فرد نابلد انجام شود، عوارض زیادی را در پی خواهد داشت.

کدام دندان ها را جهت نصب کامپوزیت، تراش می دهند؟

کدام دندان ها را جهت نصب کامپوزیت، تراش می دهند؟

پزشک، دندان های نیش و دندان های جلویی را جهت نصب کامپوزیت، تراش می دهد. با تراشیدن این دندان ها می توان مشکلات مربوط به لب پر شدن، شکستگی جزئی و یا نوک تیز بودن آنها را رفع نمود. دندان های جلویی جزو مهمترین دندان هایی بوده که باید فرایند تراش بر روی آنها انجام شود. هزینه ارتودنسی برای بسیاری از بیماران بالا بوده و به همین دلیل بعضی از افراد به نصب کامپوزیت جهت برطرف کردن عیوب دندان های خود، روی می آورند.

مهمترین عوارض تراش دندان جهت نصب روکش کامپوزیت

همانطور که در جملات ابتدایی مقاله اشاره نمودیم، تراش دندان در این روش به حدی نیست که به بافت اصلی دندان آسیب وارد نماید. اگر این فرایند توسط یک پزشک متخصص و حرفه ای انجام شود، هیچ گونه نگرانی وجود نخواهد داشت. در صورت عدم توجه به نکات مهم و در نظر نگرفتن یک سری قواعد خاص از سوی فرد بی تجربه امکان دارد عوارض زیر برای بیمار اتفاق بیفتد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوارض کامپوزیت دندان می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

عوارض کامپوزیت دندان

تخریب کلی بافت دندان

اگر تراش جهت نصب روکش به میزان لازم انجام نشود، امکان تخریب کلی بافت سالم دندان وجود دارد. بیش از حد تراشیدن مینای دندان یکی از مهمترین مواردی بوده که امکان پوسیدگی و خرابی دندان ها را در پی خواهد داشت.

بروز بیماری های لثه ای

یکی دیگر از عوارض تراش بیش از حد مینای دندان، بروز بیماری های لثه ای بوده که به مرور زمان برای فرد اتفاق خواهد افتاد. از بین رفتن بافت دندان و پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت یکی از مهمترین نشانه های ابتلا به بیماری های لثه ای (بیماری پریودنتال) به شمار می روند. از جمله دیگر این عوارض می توان به کم شدن سطح سخت دندان، از دست دادن بافت های نگهدارنده و حمایت لثه و تغییر رنگ شدید دندان در اثر کهولت سن اشاره نمود. پس به همین خاطر توصیه می کنیم که حتی الامکان مراکز معتبر دندانپزشکی در شهر خود را شناسایی کرده و با کسب اطلاعات کامل در مورد تخصص دندانپزشک به نزد بهترین فرد مراجعه نمایید.

نصب روکش کامپوزیت بدون تراش دندان

بسیاری از افراد با این سوال مواجه هستند که آیا کامپوزیت بدون تراشیدن دندان امکان پذیر است یا خیر. در پاسخگویی به این سوال باید بگوییم بله! نصب روکش های ونیر کامپوزیت بدون تراش دندان یکی از بهترین روش های جایگزین با لمینت های سرامیکی گران قیمت به شمار می رود. در این روش، دندانپزشک سطح دندان را با مواد پر کننده مدرن، ترمیم می کند. جهت اطلاعات بیشتر شما عزیزان باید بگوییم که ونیر نوعی لایه نازک و ظریف روکش لومینرها بوده که به راحتی بر روی سطح دندان چسبانده می شود. البته نیازی به اصلاح و ترمیم دندان قبل از نصب این روکش وجود ندارد. ونیر دندان دارای ضخامت بین 0.5 تا 1 میلی متر بوده که در مقایسه با روکش های سرامیکی قدیمی دوام کمتری دارد.

نصب روکش کامپوزیت بدون تراش دندان

نصب روکش کامپوزیت بدون تراش دندان

فرایند نصب ونیر کامپوزیت بسیار ساده و آسان بوده و در یک جلسه می توان آن را انجام داد. دندانپزشک جهت نصب این روکش ابتدا آلودگی ها و برآمدگی های اضافی از روی سطح دندان را حذف می کند. سپس ونیر را بلافاصله بر روی سطح دندان نصب خواهد کرد. البته ناگفته نماند که هزینه ونیر کامپوزیت در مقایسه با سایر روکش ها بالاتر بوده و به دلیل جدید بودن این روش، بعضی از دندانپزشکان ماهر قادر به انجام نصب آن بر روی دندان های بیمار هستند. از جمله مهمترین مزایای نصب ونیر کامپوزیت بدون تراش می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • ایجاد لایه محافظتی قوی بر روی دندان ها
  • عدم نیاز به تراشیدن دندان جهت نصب
  • روش مفید و موثر جهت محافظت از دندان ها
  • بدون هیچ گونه عوارض جانبی
  • عدم احساس درد یا خونریزی به هنگام نصب آن

البته ناگفته نماند که نصب ونیر کامپوزیت بدون تراش تنها با توجه به شرایط فعلی بیمار و وضعیت دندان های او، توسط دندانپزشک انجام می شود. ناگفته نماند که استفاده از این روش، گزینه مناسبی جهت توصیه به همه متقاضیان به شمار نمی رود.

نتیجه گیری

کامپوزیت یکی از بهترین و موثرترین روش هایی بوده که جهت رفع ایرادات ظاهری دندان ها انجام می شود. این روش در مقایسه با سایر روش های زیباسازی دندان، بسیار مناسب تر بوده و متقاضیان زیادی به انجام آن تمایل نشان می دهند. تراش دندان جهت نصب کامپوزیت، یکی از مهمترین نگرانی های افراد به شمار می رود. بسیاری از آنها با این سوال مواجه هستند که آیا در این روش به مینای دندان آسیبی وارد می شود یا خیر. دندانپزشک می تواند این روش را با تراش و یا بدون تراش جهت نصب روکش بر روی دندان های بیمار انجام دهد. در بعضی مواقع که شرایط بیمار بسیار حاد بوده، دندانپزشک مقدار کمی از مینای دندان را تراشیده تا روکش را بر روی آن نصب نماید. اما این روش هیچگونه آسیبی به بافت سالم دندان وارد نمی کند. تخصص پزشک یکی از مهمترین فاکتورهایی بوده که می تواند جهت نصب موفقیت آمیز روکش بر روی دندان بیمار موثر واقع شود.

دندانپزشک با توجه به شرایط بیمار، بهترین و مناسب ترین روش را جهت رفع ایرادات ظاهری دندان های او انتخاب می کند. امکان دارد در بعضی شرایط اصلا نیازی به تراش دندان جهت نصب روکش وجود نداشته باشد. به طور کلی، تراشیدن دندان در کامپوزیت به منظور ایجاد پیوند محکم بین دندان و مواد انجام می شود. این مقدار تراش به حدی جزئی بوده که نگرانی بابت آن از سوی بیمار وجود ندارد. در این مقاله سعی کرده ایم تا اطلاعات جامعی در مورد تراش دندان جهت نصب کامپوزیت در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم که از مطالعه محتوای این مقاله نهایت لذت را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات کابران

مقالات پربازدید

قیمت ایمپلنت دندان چقدر است ؟

به طور کلی قیمت ایمپلنت دندان در تهران سال 1401 به صورت حدودی 6,000,000 الی 20,000,000 میلیون تومان به ازای هر واحد وابسته به شرایط ، نوع و برند متغیر می باشد.

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان بهترین درمان برای جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده می شود. این درمان دارای بالاترین طول عمر ، استحکام و بیشترین شباهت به دندان طبیعی می باشد. در ایمپلنت دندان پایه از جنس تیتانیوم در درون استخوان فک قرار میگیرد و نقشی شبیه به ریشه دندان را دارا می باشد.

قیمت کامپوزیت دندان چقدر است ؟

قیمت کامپوزیت دندان به ازای هر واحد در حدود 500.000 هزار تومان الی 3.000.000 میلیون تومان می باشد که این هزینه وابسته به برند ، کیفیت و تخصص پزشک متفاوت می باشد.

کامپوزیت دندان چیست ؟

کامپوزیت دندان یک درمان ترمیمی و زیبایی است که برای پر کردن دندان و یا برای تغییر فرم و رنگ دندان استفاده می شود.

قیمت لمینت دندان چقدر است ؟

قیمت لمینت دندان در تهران بستگی به نوع متریال مصرفی، محلی که در آن لمینت دندان انجام می دهید و نیز تعداد لمینت مورد نیاز، از 1.000.000 تا 10.000.000 متغیر میباشد.

لمینت دندان چیست ؟

لمینت دندان پوسته نازک و سفارشی است که دندانپزشکان برای بهبود ظاهر در جلوی دندان ها قرار می دهند. ونیرها می توانند دندان های لکه دار، بریده شده و ناهموار را پنهان کنند.

تماس فوری