تاثیر سیگار بر ایمپلنت

تاثیر سیگار بر ایمپلنت و عوارض کشیدن سیگار بر ایمپلنت مسئله ای اثبات شده و غیر قابل انکار است. همه ما از تاثیرات مخرب سیگار بر تمام جوانب و قسمت های بدن آگاه هستیم. بنابراین جای هیچ گونه بحث و توجیهی باقی نمی ماند.

تاثیر سیگار بر ایمپلنت به حدی است که در اغلب اوقات باعث از بین رفتن و شکست این عمل می شود. به این صورت که ممکن است هیچ اثر مثبت و کارآمدی از این عمل در دهان باقی نماند. جهت   پی بردن به تاثیرات مخرب سیگار بر ایمپلنت متن پیش رو را مطالعه نمایید.

به طور حتم افراد سیگاری هم می توانند عمل ایمپلنت دندان را انجام دهند. مشکل اصلی در تاثیر سیگار بر ایمپلنت کار گذاشته شده درفک آن ها است. نکته مهمی که در این باره وجود دارد این است.

فرایند و اتفاقاتی که بعد از انجام عمل برای این افراد روی خواهند داد به طور کلی  متفاوت است. این افراد برای بهره مندی از این تکنیک باید روند و سبک زندگی خود را تغییر دهند. به زبان ساده تر باید سیگار کشیدن را کنار بگذارند.

تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان به دلیل دود حاصله از آن می باشد. این دود تاثیرات مخربی بر روی این عمل می گذارد. نحوه تاثیر پذیری ایمپلنت دندان از سیگار به این شرح می باشد:

۱: دود سیگار صدمات بسیاری به فک و لثه ها وارد می کند. مواد مضری که در اثر کشیدن سیگار تولید می شوند ساختار داخلی دهان را به کلی تغییر می دهند. بروز این حالت سبب عدم تولید بزاق و در نتیجه خشک شدن دهان می شود.

در واقع سیگار غدد ترشح کننده بزاق را از بین می برد و از آن جا که بزاق از پوسیدگی دندان و لثه ها جلوگیری می کند.  عدم ترشح آن علاوه بر دندان های طبیعی و لثه ها ایمپلنت را نیز دچار پوسیدگی می کند.

۲: از دیگر راه های تاثیر سیگار بر ایمپلنت تولید نیکوتین و وارد شدن آن به بدن است. این ماده مخرب به هر نحوی که وارد بدن شود. فرایند خون رسانی را در بدن مختل می کند و سبب جلوگیری از ورود اکسیژن به استخوان و دیگر بافت ها ی بدن می شود.

زمانی که فرد عمل ایمپلنت را انجام می دهد برای بهبودی کامل نیاز به خونرسانی و اکسیژن رسانی بالایی در استخوان و بافت فک دارد. به دلیل ممکن

نبودن این عمل ایمپلنت روند بهبودی را به طور طبیعی و نرمال طی نخواهد کرد و در نتیجه پروسه با شکست مواجه می شود.

۳:  از دیگر طرق تاثیر سیگار بر ایمپلنت جلوگیری از  احاطه و پوشش دندان توسط ایمپلنت به واسطه نیکوتین است. وجود مواد مضری مانند نیکوتین در سیگار باعث می شوند تا ایمپلنت به استخوان فک جوش نخورد. در نتیجه ایمپلنت کار گذاشته شده در دندان در کوتاه  ترین زمان ممکن از استخوان فک جدا خواهد شد.

سیگار کشیدن افراد بعد از انجام ایمپلنت دندان

زمانی که به دندان پزشک جهت انجام ایمپلنت مراجعه می کنید. دندان پزشک حتما شما را به عنوان یک شخص سیگاری از تاثیر سیگار بر ایمپلنت آگاه می کند. در صورت انجام این عمل بهتر است  برای همیشه سیگار کشیدن را کنار بگذارید.

حال اگر به شدت به مصرف سیگار دخانیات معتاد شده اید و قادر به ترک آن نیستید.  حداقل تا ۳ ماه بعد از انجام ایمپلنت باید از کشیدن آن صرف نظر کنید. بعد از گذشت این مدت نیز لازم است مصرف آن را مدیریت نمایید.

لازم به ذکر است برای کم کردن تاثیر سیگار بر ایمپلنت بهتر است دو هفته پیش از انجام این عمل از مصرف سیگار خودداری کنید.

نکته طلایی درباره تاثیر سیگار بر ایمپلنت

یک نکته طلایی و حیاتی درباره تاثیر سیگار بر ایمپلنت وجود دارد که تا حد زیادی از طرف افراد سیگاری نادیده گرفته می شود. بعد از انجام عمل  استئواینتگریشن یا همان ایمپلنت بدن خود به خود لخته های خونی ایجاد می کند. این لخته ها از ورود مواد غذایی و باکتری ها به محل عمل شده جلوگیری می کنند.

حالاتی مانند مکیدن، استنشاق دود و تف کردن از ایجاد این لخته های خونی جلوگیری می کنند. عدم ایجاد این لخته ها دردناک ترین حالات را برای افراد رقم خواهد زد. بنابراین لازم است تا ۴ روز بعد از انجام ایمپلنت از سیگار کشیدن خودداری شود.

چگونگی کم کردن تاثیر سیگار بر ایمپلنت

راه های کم کردن تاثیر سیگار بر ایمپلنت عبارتند از:

لازم است فرد سیگاری بعد از انجام ایمپلنت به صورت مستمر جهت شست و شوی دندان های خود به دندانپزشک مراجعه کند.

افراد سیگاری که بر روی دندان هایشان ایمپلنت وجود دارد. نباید مسواک زدن مرتب را فراموش کنند.

بعد از هربار سیگار کشیدن از دستگاه های شوینده فشاری جهت شست و شوی دندان های خود استفاده کنند.

حداقل ۲ تا۳ هفته پیش از عمل و ۳ تا ۴ ماه بعد از انجام آن از مصرف سیگار خودداری کنند.

به طور مرتب جهت معاینه ایمپلنت خود به دندانپزشک مراجعه کنند.

مهم ترین و موثر ترین راه برای کم کردن تاثیر دخانیات بر دندان های ایمپلنت شده قطع مصرف آن می باشد. بنابراین بهتر است افراد سیگاری به طور جدی به ترک آن فکر کنند.

دلیل چالش برانگیز بودن فرایند کاشت دندان در افراد سیگاری

مهم ترین دلیل برای سخت بودن کاشت دندان در افراد سیگاری تاثیر سیگار بر ایمپلنت و روند بهبود افراد بعد از انجام عمل است. کاشت دندان در افراد سیگاری غیر ممکن نیست اما درصد موفقیت آن را بسیار کم خواهد کرد.

سیگار کشیدن بر بافت های دهان و استخوان های فک حالاتی مخرب و زیانبار به وجود می آورند. یکی از این حالات به وجود آمده مخرب ضخیم شدن لایه ی بالای سلول های پوست است. همچنین سیگار کشیدن باعث خشک شدن دهان می شود.

خشکی دهان به معنی عدم وجود بزاق است. در واقع بزاق سبب از بین رفتن باکتری های دهانی می شود. در صورتی که این عامل مهم وجود نداشته باشد. باکتری ها به راحتی رشد کرده و ایمپلنت را دچار پوسیدگی می کنند.

چالش مهم دیگری که در پیش روی افراد سیگاری برای ایمپلنت وجود دارد این است. نیکوتین موجود در سیگار سیستم ایمنی بدن را به شدت تضعیف می نماید. از این رو زخم های ناشی از کاشت دندان به سختی ترمیم خواهند شد.

دلایل اصلی خودداری دندان پزشکان برای انجام عمل ایمپلنت برای افراد سیگاری

تاثیر سیگار بر ایمپلنت و وجود چندین عارضه در قسمت فک و لثه های افراد سیگاری سبب خودداری دندان پزشک از انجام این عمل می باشند. مهم ترین این دلایل عبارتند از:

عدم قدرت و استحکام کافی لثه و استخوان فک جهت انجام عمل کاشت.

در صورت کاشت استخوان برای تسهیل انجام ایمپلنت این فرایند نیز به دلیل سیگاری بودن افراد با مشکل جدی مواجه می شود. زیرا مصرف  سیگار باعث جلوگیری از رشد مناسب استخوان کاشته شده در فک می شود.

کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری پیامدهایی در پی خواهد داشت؟

درباره کاشت دندان و تاثیر سیگار بر ایمپلنت می توان به پیامدهای مخربی از جمله:

  ۱: تعویض ایمپلنت در مدت کوتاهی بعد از انجام عمل کاشت دندان.

۲: مبتلا شدن افراد به بیماری های دهان و دندان.

۳: التهاب لثه های اطراف ایمپلنت.

۴: بالا رفتن ریسک انجام این عمل در افراد.

۵: بروز عارضه پری ایمپلنت.

۶: از بین رفتن استخوان حاشیه ای کاشت.

۷: از بین رفتن و تخریب ایمپلنت هایی که در سینوس های  فک بالا کار گذاشته شده اند.

نکته: نکته بسیار مهم که درباره میزان تاثیر سیگار بر ایمپلنت وجود دارد این است. ایمپلنت کار گذاشته شده در قسمت فک پایین به دلیل پوشیده شدن آن ها با زبان دیرتر تخریب می شوند. حتی ممکن است فرسودگی و تخریب نیز در آن دیده نشود. این نکته خود بیانگر قدرت تخریب دود سیگار می باشد.

چگونه می توان تاثیر مخرب سیگار را بر روی دندان های کاشته شده کم کرد؟

با انجام چند دستورالعمل ساده می توان تاثیر سیگار بر ایمپلنت را کم کرد. این دستورالعمل ها شامل موارد ذیل می شوند.

تا ۲۴ ساعت بعد از انجام عمل به هیچ عنوان به سیگار نزدیک نشوید و فکر کشیدن آن را از خود دور کنید.

 حتما از patch نیکوتین استفاده کنید.

بخیه کردن محل زخم توسط دندان پزشک.

هنگام کشیدن سیگار از یک گاز استریل شده بر روی محل جراحی شده استفاده کنید.

برای جایگزین کردن عادت سیگار کشیدن از عادت های بی ضرر دیگر استفاده کنید.

از جویدن مواد نیکوتین دار خودداری کنید.

سخن آخر

در صورتی که تصمیم به ایمپلنت دندان گرفته اید و نمی توانید عادت سیگار کشیدن خود را ترک کنید. نباید انتظار یک نتیجه فوق العاده و مثبت از انجام عمل کاشت دندان خود داشته باشید. زیرا با  نارسایی های و مشکلات متعددی روبرو خواهید شد.

 از طرفی سیگار کشیدن و دود حاصله از آن روند بهبود را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه بر نکات ذکر شده افراد سیگاری که اقدام به کاشت دندان نموده اند. دوران نقاهت بسیار سخت و دردناکی را تجربه می کنند. ناگفته نماند که دوران نقاهت و بهبود این افراد بسیار طولانی تر از افراد غیر سیگاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات کابران

مقالات پربازدید

قیمت ایمپلنت دندان چقدر است ؟

به طور کلی قیمت ایمپلنت دندان در تهران سال 1401 به صورت حدودی 6,000,000 الی 20,000,000 میلیون تومان به ازای هر واحد وابسته به شرایط ، نوع و برند متغیر می باشد.

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان بهترین درمان برای جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده می شود. این درمان دارای بالاترین طول عمر ، استحکام و بیشترین شباهت به دندان طبیعی می باشد. در ایمپلنت دندان پایه از جنس تیتانیوم در درون استخوان فک قرار میگیرد و نقشی شبیه به ریشه دندان را دارا می باشد.

قیمت کامپوزیت دندان چقدر است ؟

قیمت کامپوزیت دندان به ازای هر واحد در حدود 500.000 هزار تومان الی 3.000.000 میلیون تومان می باشد که این هزینه وابسته به برند ، کیفیت و تخصص پزشک متفاوت می باشد.

کامپوزیت دندان چیست ؟

کامپوزیت دندان یک درمان ترمیمی و زیبایی است که برای پر کردن دندان و یا برای تغییر فرم و رنگ دندان استفاده می شود.

قیمت لمینت دندان چقدر است ؟

قیمت لمینت دندان در تهران بستگی به نوع متریال مصرفی، محلی که در آن لمینت دندان انجام می دهید و نیز تعداد لمینت مورد نیاز، از 1.000.000 تا 10.000.000 متغیر میباشد.

لمینت دندان چیست ؟

لمینت دندان پوسته نازک و سفارشی است که دندانپزشکان برای بهبود ظاهر در جلوی دندان ها قرار می دهند. ونیرها می توانند دندان های لکه دار، بریده شده و ناهموار را پنهان کنند.

تماس فوری